Kiezen voor autogas

Stappenplan

De keuze voor een auto op autogas is een hele verstandige. U rijdt er net zo comfortabel in als in elke andere auto op een andere brandstof, maar u bespaart veel geld en vervuilt het milieu bijna niet. Om u optimaal te ondersteunen bij de keuze van een autogasinstallatie en de inbouw ervan, hebben wij voor u de stappen om tot een verantwoorde keuze te komenop een rij gezet.

Onder de buttons vindt u informatie die van belang is voor het rijden op autogas in nieuwe auto’s, lease-auto’s en occasions. Tenslotte vindt u in deze rubriek nog enkele nuttige tips voor de inbouw van een autogasinstallaties en een overzicht van de beschikbare auto’s die af-fabriek met een autogasinstallatie geleverd worden.

Een nieuwe auto op autogas?

Ben je ervan overtuigd dat autogas voor jou aantrekkelijk is? In dat geval zijn er twee opties:

– je moet kiezen voor een bepaald model en automerk, of
– je hebt al besloten welke, maar wilt weten of dat model voor autogas omgebouwd kan worden

Autogas is beschikbaar voor een groot aantal benzineauto’s, maar niet voor allemaal. Voorwaarde is dat voor het betreffende model een daarvoor passend autogassysteem bestaat.

Populaire modellen
Omdat de kosten voor ontwikkeling hoog zijn, zijn autogassystemen alleen beschikbaar voor veel verkochte modellen. Voor de meeste automerken, zoals Renault, Citroën, Chrysler, Chevrolet, Hyundai, Kia, Mitsubishi, Opel, Peugeot, Saab, Skoda en Volvo, zijn autogassystemen leverbaar.

Fabrieksgarantie
Sommige automerken, zoals Audi, Fiat en Ford, ondersteunen autogas helaas niet (meer). Hoewel hun modellen meestal zonder problemen op autogas kunnen rijden, vervalt de fabrieksgarantie op de motor als een gassysteem wordt ingebouwd. Maar goed nieuws: sommige aanbieders nemen de volledige garantie en onderhoud van het gassysteem in ‘niet-gehomologeerde’ modellen voor hun rekening, zodat u toch probleemloos kunt blijven rijden.

Autogas rechtstreeks af fabriek?
Sommige automodellen worden al vanaf de fabriek geleverd met autogassysteem. Voordeel is dat de installatie zo beter in het geheel past. Dit bespaart onder meer ruimte en het systeem is beter afgestemd op de elektronica. Bovendien dalen door grootschalige inbouw de prijzen.

In Nederland zijn momenteel auto’s vanaf de fabriek met autogassysteem leverbaar van o.a. Dacia, Lancia en Opel.

Waarschuwing
We waarschuwen dat autodealers autogas vaak niet actief promoten en soms zelfs afraden. Dat komt vooral door gebrek aan kennis. Daarnaast dient de dealer soms extra handelingen te verrichten. Laat je daardoor niet van de wijs brengen. De klant is tenslotte koning!

Als u een occasion met een bestaande autogasinstallatie kunt kopen, is dat een buitenkansje. De installatie is meestal afgeschreven en de aanwezigheid van een autogasinstallatie kan gunstig zijn voor de prijs van de occasion, omdat de vorige eigenaar doorgaans al veel kilometers in die auto gereden heeft. Over de technische staat van een auto op autogas hoeft u zich echt geen zorgen te maken. Het gebruik van autogas is namelijk niet nadelig voor de motor en een autogasinstallatie kan gemakkelijk enkele honderdduizenden kilometers mee. Natuurlijk kan het geen kwaad de autogasinstallatie voor de aankoop grondig te laten nakijken door een professioneel autogasinbouwbedrijf.

Naast de gunstige aanschafcondities profiteert u ook van de lage prijs van een liter autogas en wellicht ook van de korting van 317 euro per jaar op de houderschapsbelasting. Die korting geldt echter alleen voor auto’s met een zogenaamde G3-installatie. Een G3-installatie is een gecertificeerde autogasinstallaties, die dankzij het gebruik van moderne technologie aan bepaalde emissie-eisen voldoet. De G3-regeling is alleen van toepassing op auto’s, die op deel 1 van het kentekenbewijs de brandstofcode ‘G3’ hebben staan, of die onder de aanduiding ‘Gasinstallatie’ de vermelding ‘G3’ hebben staan. Doorgaans hebben alleen auto’s vanaf bouwjaar 1997 en later een G3-installatie. Maar in sommige gevallen kunnen ook auto’s waarin vanaf eind 1994 tot eind 1996 een autogasinstallatie is ingebouwd, met enige technische aanpassingen aan de milieu-eisen voldoen en zo dus ook profiteren van het belastingvoordeel. Auto’s ouder dan bouwjaar 1994 zijn in technisch opzicht niet geschikt voor de inbouw van een G3-installatie.

Natuurlijk kunt u ook een autogasinstallatie in een occasion laten inbouwen. Dat kan ook een G3-installatie zijn. Voorwaarde is wel dat er voor de auto een gecertificeerde G3-installatie leverbaar is en dat de auto na de inbouw aan de milieu-eisen voldoet. Laat u over de mogelijkheden en kosten goed door een inbouwspecialist informeren.

Voor autogas in een nieuwe lease-auto gelden vrijwel dezelfde overwegingen als voor de aanschaf van een autogasinstallatie in een eigen auto. Hoewel de zakelijke rijder doorgaans niet direct zelf profiteert van de financiële voordelen van autogas zijn er ook voor hem een aantal voordelen om rekening mee te houden.

Een groot voordeel van een autogasinstallatie in een lease-auto, is dat een autogasinstallatie die achteraf ingebouwd is, niet meetelt voor de fiscale bijtelling van een auto van de zaak. Zeker in vergelijking met een diesel, die dezelfde prestaties levert, valt een auto op gas aanzienlijk voordeliger uit. Dat verschil kan de zakelijke rijder, die op autogas wil rijden, investeren in een luxere uitvoering of in een grotere auto.

Dat voordeel geldt uiteraard niet voor auto’s, waar de autogasinstallatie af fabriek ingebouwd is. Voor deze auto’s telt de autogasinstallatie wel mee voor de fiscale bijtelling. Doorgaans zijn af fabriek ingebouwde autogasinstallaties echter wel goedkoper dan achteraf ingebouwde installaties.

Wij willen u erop wijzen, dat leasebedrijven niet altijd even positief reageren op uw verzoek om een autogasinstallatie in te bouwen. Die houding wordt vooral veroorzaakt door het gebrek aan kennis over de voordelen en mogelijkheden van autogas en door de extra rompslomp.

Voor een aantal modellen van Renault, Citroën, Chrysler, Chevrolet, Hyundai, Mitsubishi, Opel, Peugeot, Saab en Skoda zijn ‘gehomologeerde’ autogasinstallaties leverbaar. Systemen die gehomologeerd zijn vallen onder de fabrieksgarantie.

Sommige automerken zoals Audi, Volkswagen en Fiat, ondersteunen het gebruik van autogas helaas niet (meer). Hoewel hun modellen meestal zonder problemen op autogas kunnen rijden, vervalt de fabrieksgarantie op de motor als een autogassysteem wordt ingebouwd. Maar goed nieuws: sommige aanbieders van autogasinstallaties nemen de volledige garantie en onderhoud van het gassysteem in ‘niet-gehomologeerde’ modellen voor hun rekening, zodat u toch probleemloos kunt blijven rijden.

Om probleemloos op autogas te rijden moet uw autogasinstallatie door een professioneel, vakkundig bedrijf ingebouwd worden. Daarvoor kunt u terecht bij de vele erkende autogasinbouwstations in ons land. Dat kunnen verschillende soorten bedrijven zijn. Een aantal automerken en sommige fabrikanten van autogasinstallaties maken gebruik van een eigen netwerk van gecertificeerde bedrijven, die de inbouw voor deze merken verzorgen. Daarnaast bestaan er merkonafhankelijke inbouwbedrijven.
Alle, door het Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) erkende autogasinbouwbedrijven zijn herkenbaar aan een donkergroen-wit gestreept bordje op de gevel. Zij staan onder het kopje ‘LPG-installaties’ ook in de Gouden Gids vermeld. Bij een erkend autogasinbouwstation heeft u de zekerheid dat de inbouw op verantwoorde wijze gebeurt. Een door de RDW erkend inbouwbedrijf mag de ingebouwde apparatuur bovendien zelf keuren. Bij inbouw door een niet erkend inbouwstation, moet u de autogasinstallatie eerst zelf door de RDW laten keuren.

Een inbouwspecialist kan u prima voorlichten over de verschillende soorten autogasinstallaties en de inbouwmogelijkheden. Het is wellicht nuttig u er alvast op te wijzen, dat de gastank niet per se meer in de kofferruimte ingebouwd hoeft te worden. Sinds enkele jaren is namelijk de ringtank op de markt. Die wordt in de kuip van het reservewiel gemonteerd. Deze tanks, met een inhoud van 30 tot zo’n 54 liter netto, laten de bagageruimte ongemoeid. Een soortgelijke oplossing is de onderbouwtank, die onder de vloer van de kofferbak wordt gehangen. In beide gevallen kan het reservewiel -bij een stationwagon- rechtop tegen de zijwand van de bagageruimte worden gezet. In geval van een klein reservewiel (‘thuiskomertje’) kan dit soms op een andere manier in de kofferbak worden weggewerkt. Vaak wordt ook het reservewiel in zijn geheel weggelaten. In plaats daarvan wordt een spuitbus gebruikt, waarmee een lekke band tijdelijk kan worden gerepareerd en opgepompt.

Een overzicht van erkende autogasinbouwbedrijven vindt u op de website van de vereniging voor autogasinbouwspecialisten, LPG Totaal.