Techniek

Autogas en de moderne techniek
Geïnteresseerd in de techniek achter autogas? Op deze pagina geven we een korte uitleg. Grofweg zijn er twee autogassystemen:

1) systeem dat autogas in gasvorm in de cilinders inspuit
2) systeem dat autogas in vloeibare vorm injecteert

Bij het eerste is een zogenaamde ‘verdamper’ nodig. Deze zorgt dat het autogas ‘vluchtig’ wordt. Bij het inspuiten van gas in vloeibare vorm is een hogere druk noodzakelijk, waarbij gebruik gemaakt wordt van een speciale brandstof-opvoerpomp.

De nieuwste elektronica
Alle moderne autogassystemen hebben een elektronisch brandstof managementsysteem. Dit systeem werkt zonder problemen samen met andere aanwezige elektronische systemen. Dat betekent onder meer dat de toevoer van autogas naar de cilinders constant en automatisch gaat. Bovendien meet de lambda-sonde, een sensor in de uitlaat, de uitlaatgassen om te controleren op een soepele en optimale verbranding.

G3-systeem
Een auto met G3-systeem start altijd op benzine, maar schakelt na enkele minuten automatisch over op autogas. Als bestuurder merk je hier niets van. Doordat de motor dus af en toe kort op benzine loopt, wordt bovendien voorkomen dat de benzineleidingen uitdrogen.

Wat is sequentiele injectie
De allermodernste autogassystemen, die je misschien kent onder de namen als LPi, Omegas, Gsi, Sgi en Vsi, maken gebruik van zogenaamde sequentiële injectie. Dat betekent dat elke cilinder apart de juiste hoeveelheid autogas krijgt ingespoten.

Bij G3-systemen krijgt elke cilinder via een inlaatstuk dezelfde hoeveelheid autogas. Sequentiële injectie is niet alleen gunstig voor zuinigheid en schadelijke uitstoten, maar ook voor de prestaties. Volgens autojournalisten zijn deze absoluut niet minder dan die van de snellere benzine-uitvoeringen.

Af-fabriek
Meerdere autofabrikanten hebben automodellen ontwikkeld, die af-fabriek met een autogasinstallatie worden uitgerust. Dat heeft als voordeel dat voorzieningen voor de inbouw van een autogasinstallatie beter in het ontwerp geïntegreerd kunnen worden (ruimtebesparing) en dat de autogasinstallatie optimaal op de elektronica van het betreffende model kan worden afgestemd. Ook daalt door grootschalige inbouw de prijs van een autogasinstallatie.