Veiligheid

Autogas is vooral geschikt voor automobilisten die relatief veel rijden. Dankzij de lage prijs van een liter autogas lopen de besparingen namelijk snel op. En dat prijsverschil tussen autogas en benzine of diesel wordt de komende jaren waarschijnlijk alleen maar groter. Voor berijders van een nieuwe auto wordt het rijden op autogas, rekening houdende met de inbouw van een autogasinstallatie, het hogere tarief voor de wegenbelasting en de G3-regeling, al rendabel vanaf zo’n 12.000 kilometer per jaar. Voor slimme automobilisten die een occasion met een autogas installatie kopen, ligt dat omslagpunt zelfs al bij zo’n 4.000 kilometer per jaar.

Autogas is een prima alternatief voor dieselrijders, vooral omdat een dieselauto met hetzelfde vermogen als een auto op autogas aanmerkelijk duurder is. Voor zakelijke rijders met een auto van de zaak telt het hele aanschafbedrag mee voor de fiscale bijtelling van 14 tot 25% (afhankelijk van de CO2-uitstoot) van de catalogusprijs. Dat geldt niet voor een autogasinstallatie die achteraf in een nieuwe auto is ingebouwd. Voor hetzelfde bedrag kan men dus een duurdere of luxere lease-auto op autogas bestellen!

Autogas is ook een optie voor de sportieve rijder. De nieuwste autogassystemen die zijn uitgerust met sequentiële en directe injectiesystemen, doen zelfs volgens autojournalisten niet meer onder voor sportieve benzine-uitvoeringen. Niet voor niets dat ze van hun fabrikanten aanduidingen als LPi, GSi en Sgi meegekregen hebben.

Rijden op autogas is tenslotte ook de ideale oplossing voor iedereen die zo milieuvriendelijk mogelijk wil autorijden. Autogas is en blijft vergeleken met benzine en diesel ronduit de schoonste autobrandstof.