Dijkstra (VVD): ‘LPG-installatie versnelt halen CO2 en fijnstof doelstelling’

NIEUWSBERICHT

Platform Autogas is een initiatief van de branche Vereniging Vloeibaar Gas (VVG)

“Als iedereen met een nieuwe generatie direct ingespoten injectiemotoren op LPG gaat rijden, dan zouden de overheidsdoelstellingen om CO2 en fijnstof te verminderen veel sneller en gemakkelijker gehaald kunnen worden.”

Dit heeft VVD Tweede Kamerlid Remco Dijkstra gezegd tijdens een werkbezoek aan ontwikkelaar van alternatieve brandstofsystemen Prins Autogassystemen in Eindhoven. Dijkstra had tot zijn bezoek geen idee van de resultaten van autogassystemen ten opzichte van rijden op benzine.

CO2 met 15% en fijnstof met 95% omlaag
Volgens ceo Bart van Aerle heeft Prins jaren aan de ontwikkeling van de LPG-systemen voor motoren als TFSI (Volkswagen Groep), Ecoboost (Ford) en TCe (Renault) gewerkt. “We kunnen de CO2-uitstoot tot 15% en de uitstoot van fijnstof tot 95% verlagen.”

Goede regelgeving ontbreekt
Van Aerle verkoopt de autogassystemen naar eigen zeggen al jaren over de hele wereld. “En daar ligt ook onze focus. Door het wisselende beleid van de overheid en het ontbreken van regelgeving voor nieuwe technologie, is de Nederlandse markt voor ons onbetrouwbaar geworden.” Vanaf 1 januari gaan de accijns op autogas met zeven cent omhoog. Volgens Stichting Autogas Nederland voorzitter Kees Goudberg is dit onbegrijpelijk. “Zeker als je de voordelen van LPG voor het milieu ziet. Er zijn 1.900 autogastankstations in Nederland en 35.000 in Europa, dus de infrastructuur is op orde. En oude vooroordelen zoals minder vermogen, voor LPG ongeschikte motoren en het verlies van kofferruimte zijn achterhaald.”

Nederlands beleid is onevenredig, krom en onlogisch
“De aandacht van de overheid voor LPG ten opzichte van andere brandstoffen, en met name elektrisch rijden, is onevenredig, krom en onlogisch is,” aldus Goudberg. “Hoe kan het dat de overheid bepaalde technologieën die grote beperkingen en onzekerheden kennen, zo enorm positief stimuleert ten opzichte van technologieën die zich al bewezen hebben. Zo gaan waardevolle bedrijven en markten in Nederland kapot.”

In andere EU-landen zoals Duitsland en Italië gaat de overheid volgens Alexander Stöhr van de Europese autogasbranchevereniging AEGPL heel anders om met belasting en subsidiëring. “Ze voeren daar een langetermijnbeleid waardoor bedrijven hun investeringen beter kunnen terugverdienen en consumenten vertrouwen houden.”

Moeite met wegvloeiende EU-subsidies
Van Aerle vindt het als Nederlands ondernemer moeilijk om te zien dat Prins en de branche niet gehoord worden door de overheid. “Daardoor vloeien EU-subsidies weg naar landen die onze technologie kopiëren.”

Dijkstra heeft aangegeven de problematiek van Prins te begrijpen en deze in de komende Tweede Kamer debatten te delen met collega Kamerleden en beleidsmakers.

Bron: Automotive Werkplaats