Nieuwe Renault Clio krijgt autogasinstallatie

Er gaan wat geruchten in de ronde en in de Franse wandelgangen wordt her en der over de Renault Clio gesproken, maar de Nederlandse importeur kan het nu aan ons bevestigen: de Clio krijgt optioneel af-fabriek een lpg-installatie.

Dat betekent dat de Clio uiteindelijk met vier verschillende aandrijflijnen op de markt komt: benzine, diesel, hybride én lpg. Het is nog niet bekend wanneer Renault met de Clio op autogas komt, maar we verwachten op redelijk korte termijn. Over een kleine tien dagen passeert de compacte Fransman onze landsgrenzen en belandt hij bij de dealers. Dat gebeurt in eerste instantie met twee benzinemotoren (TCe 100 en TCe 130) en één diesel (Blue dCi 85). Een hybride-aandrijflijn is voor later aangekondigd die de naam E-Tech gaat dragen. Een plug-inhybride, zoals de komende Captur en huidige Mégane krijgen, is voor de Clio uitgesloten.

Daarnaast is er officieus ook een nieuw systeem aangekondigd waarmee Renault ‘door de lucht’ updates naar de nieuwe Clio kan sturen. Denk hierbij aan updates voor het infotainmentsysteem en de navigatie. De importeur kon alleen niet stellen of deze optie al vanaf introductie beschikbaar is.

Bron: Autoweek

Renault Clio 2019 LPG

Renault Clio 2019 LPG

GAMMA Racing Days 2019 op 17 en 18 augustus

Komt u ook naar de GAMMA Racing Days op 17 en 18 augustus 2019? Bezoek dan even onze stand en kom alles te weten over het rijden op Autogas (LPG) en/of wordt één van onze ELF winnaars!

Platform Autogas is aanwezig op de GAMMA Racing Days met onder andere een BMW 428i Gran Coupé en een Hyundai Tucson en meer auto’s die op het groenere en goedkopere Autogas (LPG) rijden. Heeft u interesse in- of vragen over het rijden op Autogas? Wij staan u graag te woord bij onze stand!

Word één van onze elf winnaars!
Wilt u na uw bezoek aan de GAMMA Racing Days zelf ook nog even gas geven?! Wij geven, samen met Race Planet NL, 10 keer 2 heats GRATIS karten weg – in Amsterdam of Delft!  Laat bij onze stand je gegevens achter en wij zullen je later informeren of je één van de 10 winnaars bent.

Bovendien geven we ook nog een hoofdprijs weg: een GRATIS LPG-installatie! Bijna alle benzine-auto’s kunnen op Autogas rijden. Een LPG-installatie bestaat uit een aantal compacte onderdelen die onder de motorkap worden geïnstalleerd en een LPG-tank die (bijna altijd) op de plek van het reservewiel kan worden geplaatst.

Over Autogas (LPG)
Autogas (LPG) is een alternatieve brandstof voor benzine of diesel. Rijden op Autogas (LPG) brengt meerdere voordelen met zich mee; je rijdt groener en goedkoper! Autogas (LPG) is per liter ongeveer een euro goedkoper dan benzine. Je merkt dit dus gelijk in je portemonnee! Wat je minder direct merkt, maar ook erg belangrijk, is dat er veel minder schadelijke stoffen, zoals CO2, Fijnstof en NOx, worden uitgestoten wanneer je op Autogas rijdt in plaats van op diesel of benzine. Een win-win situatie dus!

Bent u niet aanwezig op het event, maar heeft u wel interesse in het rijden op Autogas (LPG)? U kunt ons altijd benaderen via info@autogas.nl.

Gamma Racing Day

Gamma Racing Day

International Autogas Day

On friday September 27th 2019, the 32nd World LPG Forum & 2019 European congress will host the first international edition of the Autogas Day, highlighting the opportunities for Autogas at a global level while looking at exceptional initiatives from a local perspective. This will take place in Hilton Hotel Amsterdam.

The Autogas Day initiative had its first local edition in 2018 in the Netherlands, organized by the Dutch Association VVG/Platform Autogas, in order to increase awareness for driving on Autogas among its target groups and stakeholders. In the challenging environment for Autogas in the Netherlands a team including 52 conversion centers and several LPG-filling stations reached out to decision makers, media outlets, fleet managers, car dealers, leasing companies, corporate customers, students, and general consumers to maximize its impact.

Its success will now be shared among other countries worldwide seeing as Autogas is high on the agenda for the first international Autogas Day. In addition, it is a part of the 32nd World LPG Forum & 2019 European Congress focusing on market situations, technology and innovation.

This will provide an exceptional opportunity to hear and share the latest Autogas innovations, market situations, experiences, as well as networking opportunities. Both options give the opportunity to adapt your registration to your own schedule.

For more information, visit the WLPGA website and find out how you can join us!

Autogas Day

Nieuwe RAM pick-up af-fabriek met LPG-systeem

KWA, de nieuwe Europese importeur voor Dodge en RAM, heeft een samenwerking met het Nederlandse Prins Autogas gesloten. KWA kan daardoor een af-fabriek LPG-systeem aanbieden op de RAM 1500 pick-ups en de Dodge Durango.

Zoals Bestelauto eerder vorig jaar meldde wordt het LPG-systeem rechtstreeks ingebouwd bij aankomst van de Amerikaanse auto’s in Europa, in het KWA Technology Center in Bremerhaven.

De LPG-oplossing is erg populair in Nederland. De toepassing van LPG zorgt ervoor dat de brandstofkosten met 30 procent dalen en de CO2-emissies 12 procent lager zijn. Op de RAM en Dodge modellen wordt het Prins VSI-2.0 systeem gemonteerd, de meest recente versie van het succesvolle LPG-systeem. De RAM 1500 (MY2018 en MY2019) krijgt dan naast de standaard 98 liter benzinetank een LPG-tank van 100 liter. De tank zit op de plaats waar normaal het reservewiel zit. De vulopening zit direct naast de trekhaak. Door deze oplossing wordt het laadvermogen van de RAM 1500 niet negatief beïnvloed.

Dodge RAM LPG

Hoge prestaties met autogas

Dat autogas (LPG) een stoffig imago heeft is zeer onterecht. Nieuwe ontwikkelingen van auto’s zorgen natuurlijk ook voor ontwikkelingen bij de autogassysteem fabrikanten.

Door de jaren heen zijn de systemen net zo hard mee ontwikkeld, om zo niet in te hoeven leveren op prestaties. Naast dat autogas geschikt is voor de ‘oude’ auto met MPI-motor, kunnen ook de moderne, nieuwe auto’s met een directe injectie benzinemotor worden voorzien van een LPG-systeem. Dit zorgt ervoor dat de auto’s schoner rijden en besparen op brandstofkosten. Autogas stoot namelijk tot 21% minder CO2 uit dan benzine, 95% minder fijnstof en 68% minder NOx. Bovendien is de LPG prijs per liter ongeveer een euro goedkoper dan een liter benzine. Reken maar uit wat je hiermee bespaart!

 

Het Britse bedrijf PalmerSport is een samenwerking aangegaan met het Nederlandse Vialle Autogas Systems. PalmerSports is bedrijf dat diverse motorsport events op diverse circuits organiseert, waar sportwagens en raceauto’s een parcours afleggen. Door het gebruik van Vloeibare Injectie technologie kan Palmer Sport hun sportwagens laten rijden op LPG waarmee de power van de motor 100% gewaarborgd is.

Niet alleen de Caterham, zoals in het artikel te zien is, maar ook de Renault Clio en de BMW M2 rijden op het schone en goedkopere LPG.

 

“It runs, like most PalmerSport cars, on liquid petroleum gas (LPG), with a Vialle system injecting fuel as a liquid, rather than, as is more usual, a gas, so the air-fuel temperature is lower and power therefore higher”.

 

Lees hier meer!

Caterham LPG

18 juni: Nationale Autorijschooldag. Kom een proefrit maken!

Kom jij ook naar de Nationale Autorijschooldag op dinsdag 18 juni 2019? Je bent welkom tussen 10.00 en 17.00 uur op locatie: 1931 Congrescentrum in Den Bosch.

 

Platform Autogas is op dit event aanwezig met een stand om de grote voordelen van het rijden op autogas toe te lichten aan rijschoolhouders. Want ook voor lesauto’s is autogas (LPG) een geschikte brandstof, vanwege de lage brandstofkosten van LPG (€0,66 p/l volgens CBS) en verminderde uitstoot. Wanneer je auto op autogas rijdt, stoot hij namelijk tot 21% minder CO2 uit, tot 95% minder fijnstof en tot 68% minder NOx.

Gas erop, juist nu!

Autogas (LPG) is een goed alternatief voor de lesauto’s die nu vaak op diesel rijden. De populariteit van diesel is daalt sterkt, waardoor het blijven rijden op diesel bijna geen optie meer lijkt. Het heeft een slechter imago gekregen en wordt steeds meer ontmoedigd in de steden. In sommige steden ben je zelfs niet meer welkom wanneer je diesel rijdt. Bovendien wordt diesel rijden te duur vanwege de hoge afschrijving. Overstappen op autogas (LPG) is een eenvoudige en direct beschikbare oplossing. Bijna alle benzineauto’s kunnen worden omgebouwd naar autogas, er is een goede infrastructuur met tankstations aanwezig waar je LPG kan tanken in Nederland (circa 1200). De brandstofkosten voor LPG liggen een stuk lager dan zowel de benzine- en dieselprijzen. Bovendien is Autogas beter voor het milieu en mag je daarmee milieuzones nog gewoon betreden.

Welke brandstof kies ik?

Elektrisch rijden is een ander alternatief. Maar een elektrische auto is duur in de aanschaf en brengt ook nadelen met zich mee zoals een lage actieradius en een lange laadtijd. De infrastructuur van laadpalen laat ook ter verbetering over. Dit zijn niet bepaald gunstige omstandigheden voor u als rijsschoolhouder.

De aanschaf van een benzinewagen is op dit moment een logische keuze, maar niet voor de portemonnee. Autogas (LPG) is momenteel de meest gunstige keuze om voordelig en milieuvriendelijk te rijden. Bovendien biedt deze bi-fuel optie een extra hoge actieradius, omdat je altijd nog de mogelijkheid hebt om door te rijden op benzine wanneer de LPG tank leeg is.

Verschillende rijscholen maken al gebruik van het rijden op autogas. Voorbeelden van rijscholen die al jarenlang naar volle tevredenheid op autogas rijden zijn: Mingels te Maastricht, Theuns te Boxtel en Ter Morsche te Rijssen.

Autogas (LPG) is een betrouwbare, groenere en goedkopere brandstof. Wij geven je graag meer informatie tijdens de Nationale Rijscholendag. Tijdens de Nationale Rijscholendag 2019 in Den Bosch bieden wij de mogelijkheid om een proefrit te maken met een lesauto die voorzien is van een LPG-installatie.

Kom jij ook een proefrit maken?!

Nationale Rijschooldag 2019

Van diesel naar LPG

De zwart gekleurde taxi is niet uit het straatbeeld van Engeland weg te denken. Waar de eerste gemotoriseerde taxi’s in 1897 in Londen elektrisch werden aangedreven, zijn ze tegenwoordig veelal voorzien van een diesel motor.

In grote steden zoals Londen en Birmingham wordt er om te reizen veel gebruik gemaakt van de taxi. Zoals in zoveel plaatsen lijkt diesel ook in Groot Brittannië uit de gratie te raken. De huidige vloot van dieseltaxi’s vertegenwoordigen 17% van al het verkeer in centraal Londen. Een groot aantal dus dat, zoals blijkt uit recente onderzoeken, nogal vervuilend rijdt… Benzine blijkt op bepaalde gebieden zelfs milieuvriendelijker te zijn.

Het alternatief? LPG! LPG (autogas) is een restproduct dat vrijkomt bij de winning van aardgas en aardolie. Er is in Nederland en Europa een goed infrastructuur met LPG tankstations. Bovendien is rijden op LPG is milieuvriendelijker en goedkoper: een win-win situatie dus!

In Birmingham zijn er voor het Birmingham NOx Reduction Champions Project al 65 taxi’s omgebouwd naar LPG. Dit project heeft in 2017 de ‘Local Authority and Public Sector Air Quality Initiative of the Year Award’ op de ‘National Air Quality Awards’ in Londen gewonnen.

Ook in Londen zijn er 30 taxi’s omgebouwd naar LPG. Onafhankelijke tests tonen aan dat een gemiddelde TX4-taxi wel 70% minder NOx uitstoot! Uit proeven blijkt ook dat chauffeurs van met LPG omgebouwde taxi’s ongeveer £ 200 (± €230) per maand aan brandstofkosten kunnen besparen.

Voor deze taxi’s met LPG ombouw is de EURO6 WLTP test behaald. Dit betekent dat de auto’s voldoen aan de huidige hoge emissie normen. Tevens zijn goedkeuren behaald voor TfL (Transport for London), waardoor deze karakteristieke taxi’s langer mogen blijven rijden en dus niet zo snel uit het straatbeeld zullen verdwijnen.

Zowel Londen als Birmingham stellen £ 5 miljoen (bijna €5,8 miljoen) subsidie beschikbaar voor de ombouw van taxi’s naar LPG om zo de vervuiling in de steden tegen te gaan.

Ook in Schotland, in Edinburgh en Glasgow, zijn er goedkeuren afgegeven voor de ombouw van taxi’s naar LPG.

LPG taxi

Waarom niet op gas? Snoek en Jeep op LPG!

Waarom belast de overheid de relatief schone emissie uit de uitlaat van een auto op LPG zo zwaar? Nu nieuwe auto’s onbetaalbaar dreigen te worden, dringt de vraag zich op waarom we het bestaande autopark niet verduurzamen.

De afgelopen decennia zijn auto’s er kwalitatief niet beter op geworden: roest behoort tot het verleden, stoelen zitten beter en de moderne cabine is van alle gemakken voorzien. Toch gaat er veel stuk, met name op motorisch vlak. Gaan we weer terug naar motoren die rond de 100.000 gereviseerd moeten worden? Dat gaat niemand doen…

Snoek op LPG
Snoep op LPG Autogas

Langer met een aangeschafte auto doen lijkt een optie. Hoe bizar het ook klinkt, het relatief schone LPG vergt naast een investering van 2 à 3 duizend euro aan ombouw ook nog eens de hoofdprijs wat betreft belasting. De drempel om én langer met de auto te doen én om te schakelen naar een prima brandstof voor de transitieperiode waar de Westerse wereld zich nu in bevindt, wordt zo niet verlaagd. Je zou denken dat overheden de autobezitter tegemoet gaan komen. Een tegengestelde beweging vindt plaats: waarschijnlijk vanwege de overtuigende auto- en benzinelobby (volgens recent artikel in fluxenergie.nl jaarlijks ondersteund met 7,6 miljard euro) zet men in op nieuwe EV’s (nu minder dan 4% van ons wagenpark) en waterstof. Beide technieken worden massaal gespekt door allesomvattende en nietsontziende subsidie en sponsoring. We breken een lans voor LPG.

Dave Lindenbergh uit Eindhoven rijdt een Snoek: “Ik kocht mijn auto, overigens de mooiste klassieke auto die ik ken, met een LPG-systeem aan boord. Deels om economische redenen en deels om milieuredenen, want LPG is een betrekkelijk schone brandstof en bovendien een restproduct van olieproductie. In de praktijk rijdt het niet anders en op je ongestelde vraag of ik er meer reparaties aan heb kan ik volmondig ‘nee’ antwoorden. Alleen ’s winters is het wat lastiger, maar dat geldt voor wel meer auto’s. Mijn vrienden rijden ook klassiekers op gas: je komt in ieder geval door de keuring. Op benzine valt dat nog maar te bezien. Oude motoren kunnen niet altijd voldoen aan de moderne eisen. Wat ik nooit heb begrepen is waarom de overheid toch zo moeilijk doet over LPG. Het lijkt een win-win. Ik denk dat er te weinig geld in het laatje komt met gas…

 

Jeep op LPG
Jeep op LPG Autogas

Harry uit Utrecht heeft een klassieke Jeep. Nog niet zo lang geleden had een Amerikaan van voor 1990 standaard een LPG-tank in de ruime kofferbak.

Zo ook de Jeep van Harry, die deze auto uitsluitend als vrijetijdsvoertuig inzet. “De systemen om een enorme voorraad auto’s geschikt te maken voor LPG liggen klaar op de plank. Ik snap de hoge belasting van auto’s op LPG ook niet: nog niet heel lang geleden reden eigenaren wegenbelastingvrij. De huidige bijtellingsregeling voor youngtimers is wel in het voordeel van LPG. Kijk naar de 700- en 900-serie van Volvo, BMW-5-serie en dergelijke; dan rijd je een goedkope auto voor de bijtelling en op een goedkope brandstof die goed is voor het milieu. Helaas een beperkte groep die echter wel langzaamaan groeit. Voor de grote groep die wel wil en kan, werkt de overheid tegen. Ze promoot hetgeen waar ze geld op kan vangen. Nieuwe productie en verkoop van elektrische- en waterstof auto’s gaat blijkbaar voor de verduurzaming van het bestaande wagenpark. Ik zie geen klimaatvoordeel aan deze beslissing. Ik zou het heel fijn vinden als de overheid zou inzien wat een winst er te behalen valt met de inzet van LPG ten behoeve van het milieu (schonere uitstoot) en het tegengaan van aangroei van nog meer nieuwe voertuigen. Andere landen gaan er heel anders mee om. In Australië kreeg de eigenaar de helft van de investering van de ombouw naar LPG terug. Dat is een fijn signaal! Auto’s van nu zijn een product van de wegwerpmaatschappij. Als ik mijn auto’s rijdend kan houden is dat denk ik veel beter voor het milieu in plaats van om de tien jaar een nieuwe te kopen.” Harry breekt een lans voor rekeningrijden: “Dan ga je betalen naar gebruik. In Duitsland zit de wegenbelasting in de brandstof. Dat is al een veel eerlijker systeem.” Kort en goed doet het wenkbrauwen fronsen en lijkt het een exit-strategie om oudere auto’s, youngtimers en klassiekers buitenspel te zetten en te houden.

Nieuwe kwaliteitsstandaard voor LPG: NEN EN 589:2019

LPG wordt wereldwijd steeds meer gebruikt. Dat is goed nieuws, want LPG is vanwege een lagere CO2 uitstoot milieuvriendelijker dan andere fossiele brandstoffen.

Deze groeiende markt zal de komende tijd nog meer gestimuleerd worden dankzij de nieuwe goedgekeurde kwaliteitsstandaarden NEN EN 589:2019. De nieuwe LPG standaard EN 589 draagt zorg voor een minimum kwaliteitsniveau in heel Europa. Daarnaast is LPG makkelijker op te slaan en te transporteren vergeleken met diesel en benzine.

Deze standaard bevestigd nogmaals dat LPG (en mogelijk de biomassa variant) een serieuze optie is als alternatieve brandstofvorm!

Ingezonden brief naar Platform Autogas

“Recent las ik het artikel over het LPG effect als bijdrage in de CO2 reductie. Al tientallen jaren ben ik LPG rijder in diverse auto’s. Ik reed en rijd (ik ben van 1935) nog steeds behoorlijk wat kilometers per jaar, zodat ik de indruk heb met mijn huidige installatie nog te kunnen doorrijden!

Gezien echter de absurde wegenbelasting per kwartaal (€366,-) overweeg ik toch om de installatie te laten uitbouwen en weer op benzine (met hogere CO2 uitstoot) te gaan rijden omdat ik op de wegenbelasting €144 per kwartaal bespaarVoor dat bedrag kan ik op benzine nogal wat kilometers rijden (auto rijdt 1 op 10). Met andere woorden, door de veel te hoge belasting wordt je door de overheid “gedwongen” naar een hogere CO2 uitstoot! Over milieu maatregelen gesproken!

In feite verzoek ik u en uw platform in de huidige en actuele milieudiscussie nu eindelijk eens die “onrechtmatige” wegenbelasting voor LPG rijders aan de kaak te stellen! Ik ben ervan overtuigd dat veel automobilisten/bedrijven op LPG overstappen, nu benzine en diesel worden verbannen. Zeker met de huidige betrouwbare installaties. Maar dan moet de absurde belasting wel op een normaal niveau worden gebracht!

Kortom, het Nederlandse wagenpark zou naast de “elektrische” revolutie een LPG impuls nodig hebben om de CO2 uitstoot te verminderen!”

LPG rijder S. Jonkman