Dijkstra (VVD): ‘LPG-installatie versnelt halen CO2 en fijnstof doelstelling’

“Als iedereen met een nieuwe generatie direct ingespoten injectiemotoren op LPG gaat rijden, dan zouden de overheidsdoelstellingen om CO2 en fijnstof te verminderen veel sneller en gemakkelijker gehaald kunnen worden.”

Dit heeft VVD Tweede Kamerlid Remco Dijkstra gezegd tijdens een werkbezoek aan ontwikkelaar van alternatieve brandstofsystemen Prins Autogassystemen in Eindhoven. Dijkstra had tot zijn bezoek geen idee van de resultaten van autogassystemen ten opzichte van rijden op benzine.

CO2 met 15% en fijnstof met 95% omlaag
Volgens ceo Bart van Aerle heeft Prins jaren aan de ontwikkeling van de LPG-systemen voor motoren als TFSI (Volkswagen Groep), Ecoboost (Ford) en TCe (Renault) gewerkt. “We kunnen de CO2-uitstoot tot 15% en de uitstoot van fijnstof tot 95% verlagen.”

Goede regelgeving ontbreekt
Van Aerle verkoopt de autogassystemen naar eigen zeggen al jaren over de hele wereld. “En daar ligt ook onze focus. Door het wisselende beleid van de overheid en het ontbreken van regelgeving voor nieuwe technologie, is de Nederlandse markt voor ons onbetrouwbaar geworden.” Vanaf 1 januari gaan de accijns op autogas met zeven cent omhoog. Volgens Stichting Autogas Nederland voorzitter Kees Goudberg is dit onbegrijpelijk. “Zeker als je de voordelen van LPG voor het milieu ziet. Er zijn 1.900 autogastankstations in Nederland en 35.000 in Europa, dus de infrastructuur is op orde. En oude vooroordelen zoals minder vermogen, voor LPG ongeschikte motoren en het verlies van kofferruimte zijn achterhaald.”

Nederlands beleid is onevenredig, krom en onlogisch
“De aandacht van de overheid voor LPG ten opzichte van andere brandstoffen, en met name elektrisch rijden, is onevenredig, krom en onlogisch is,” aldus Goudberg. “Hoe kan het dat de overheid bepaalde technologieën die grote beperkingen en onzekerheden kennen, zo enorm positief stimuleert ten opzichte van technologieën die zich al bewezen hebben. Zo gaan waardevolle bedrijven en markten in Nederland kapot.”

In andere EU-landen zoals Duitsland en Italië gaat de overheid volgens Alexander Stöhr van de Europese autogasbranchevereniging AEGPL heel anders om met belasting en subsidiëring. “Ze voeren daar een langetermijnbeleid waardoor bedrijven hun investeringen beter kunnen terugverdienen en consumenten vertrouwen houden.”

Moeite met wegvloeiende EU-subsidies
Van Aerle vindt het als Nederlands ondernemer moeilijk om te zien dat Prins en de branche niet gehoord worden door de overheid. “Daardoor vloeien EU-subsidies weg naar landen die onze technologie kopiëren.”

Dijkstra heeft aangegeven de problematiek van Prins te begrijpen en deze in de komende Tweede Kamer debatten te delen met collega Kamerleden en beleidsmakers.

Bron: Automotive Werkplaats

3.000 banen bij tankstations op de tocht

De voorgenomen accijnsverhogingen op LPG en diesel brengen tankstations in de grensstreken in grote problemen. Kostbare werkgelegenheid dreigt daardoor te verdwijnen naar het buitenland.

Dat schrijft FNV Bondgenoten in een brandbrief aan staatssecretaris Frans Weekers van Financiën. “Door de groeiende prijsverschillen met het buitenland is het voor tankstations onmogelijk om nog te kunnen concurreren met ondernemers over de grens. Het gevolg is dat 800 tankstations in hun voortbestaan worden bedreigd en zo’n 3.000 banen op de tocht staan”, zegt Ellen Dekkers van FNV Bondgenoten.

De vakbond vraagt Weekers daarom alsnog af te zien van de accijnsverhogingen of maatregelen te nemen om te grote prijsverschillen met de buurlanden te voorkomen.

Bij de Nederlandse tankstations werken ongeveer 16.000 mensen. Het gaat om ongeveer 20 procent van de werkgelegenheid die verloren dreigt te gaan, aldus FNV Bondgenoten.

Inkomsten misgelopen
Met het verdwijnen van tankstations, zal er volgens de vakbond niet alleen veel werkgelegenheid verloren gaan, maar zal de schatkist ook veel inkomsten mislopen doordat er meer getankt zal worden in buurlanden.

Bron: BNR

LPG-branche biedt petitie aan tegen accijnsverhoging op LPG

Op dinsdag 8 oktober 2013 heeft de Vereniging Vloeibaar Gas (VVG), mede namens de Stichting Autogas Nederland (SAN), een petitie aan de Kamercommissie van Financiën aangeboden. Hierin verzoekt zij dringend om de in het Belastingplan 2014 opgenomen accijnsverhoging van € 0,07 excl. BTW per liter op LPG, niet door te voeren.

De accijnsverhoging treft LPG-rijders en gebruikers van propaan (voornamelijk huishoudens en agrarische bedrijven).

Klik hier voor de petitie.

Gratis Bi-Fuel LPG-installatie bij aanschaf nieuwe Opel

Wie tussen 1 oktober en 31 december voor een nieuwe Opel kiest en graag op LPG wil rijden, krijgt gratis een Bi-Fuel installatie. Dat levert afhankelijk van het gekozen model, direct een voordeel op dat kan oplopen tot € 2.100,00. En na levering van de auto blijft het voordeel oplopen, want dankzij de ingebouwde LPG-installatie bespaart de berijder vervolgens tot wel een euro per liter aan de pomp. Opel is de enige aanbieder van een dergelijk breed gamma aan modellen met een af-fabriek LPG-installatie en gezien het succes van de campagne (onder meer tijdens Opels Big Event in de eerste week van september) wordt deze nu verlengd tot het einde van dit jaar.

De Bi-Fuel actie van Opel geldt voor de Corsa, de Meriva, de Astra (zowel de vijfdeurs als de Sports Tourer) en de Zafira Tourer. Al deze modellen zijn in Bi-Fuel uitvoering voorzien van een sterke en zuinige EcoFLEX-motor, die zowel op benzine als op LPG loopt. Deze Bi-Fuel installatie is af-fabriek ingebouwd, wat diverse voordelen biedt. De gastank neemt geen bagageruimte in, doordat hij in de Opel-fabriek keurig op de plek van het reservewiel is weggewerkt. Dit garandeert een hoogwaardige afwerking en betrouwbare techniek, inclusief volledige fabrieksgarantie.

Flinke besparing
Overschakelen naar LPG gaat automatisch maar kan ook eenvoudig via de op de middenconsole gemonteerde LPG-knop worden bediend. Aan de pomp levert dat relatief veel voordeel op, aangezien LPG in Nederland tot een euro per liter goedkoper is dan benzine. Dat levert in het geval van een volle tank bij de Corsa al een besparing van € 27,00 op. De Corsa en Meriva Bi-Fuel profiteren bovendien van slechts 20% bijtelling bij zakelijk gebruik.

Soepel overschakelen
De Bi-Fuel motoren van Opel zijn van een nieuwe generatie, die soepel overschakelt van benzine naar LPG en eventueel weer terug. Bovendien past de motor zijn gedrag direct op de andere brandstof aan, waardoor hij goed blijft presteren en het verbruik en de CO2-uitstoot tot een minimum worden beperkt. Berijders van een Opel Bi-Fuel kunnen in heel Europa tanken bij meer dan 45.000 tankstations.

Voorzitter Kees Goudberg van Stichting Autogas Nederland (SAN): “Als autobezitters nu niet overstappen op rijden op autogas (LPG) dan weet ik het niet meer. Dit is een unieke kans om zonder meerprijs in een Opel Bi-Fuel te gaan rijden en honderden euro’s per jaar aan brandstofkosten te besparen. Dankzij het prijsvoordeel van een liter autogas (LPG) ten opzichte van een liter benzine is de hogere wegenbelasting (MRB) die moet worden betaald, in no time terugverdiend. Daarna is het alleen maar lachen aan de pomp”.

Bron: Opel Nederland

Kabinet bereid accijnsverhoging op diesel en LPG aan te passen

Het kabinet is bereid om de verhoging van accijnzen terug te draaien.

Dat schrijft minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem in een memo aan de oppositiepartijen in de Tweede Kamer. Onder meer CDA en PVV zijn fel tegenstander van een accijnsverhoging op brandstof. Ook de ANWB gaf woensdag aan een accijnsverhoging niet te zien zitten.

Het kabinet heeft plannen om per begin 2014 de accijns op diesel met 3 cent te verhogen en op LPG met 7 cent. Daarbovenop komt een inflatiecorrectie op benzine, diesel en LPG. Ook komt er nog 21 % BTW bij. Eerder gaf premier Mark Rutte al aan dat over het schrappen van die accijnsverhogingen te praten was. Nu zegt ook Dijsselbloem dat onder meer de geplande accijnsverhogingen niet in beton zijn gegoten. Hij hoopt met de handreiking voldoende steun te krijgen voor zijn Rijksbegroting 2014.

Prijsverschil
Niet alleen de politiek, maar ook de branche ziet de accijnsverhogingen met afgrijzen tegemoet. BETA, BOVAG en NOVE zijn fel tegenstander en zijn in contact met politiek Den Haag om de belangen van pomphouders te verdedigen. Vooral de grensregio lijdt door het prijsverschil met België en Duitsland. Automobilisten tanken vaak in het buitenland, waardoor grenspomphouders veel omzet mislopen. Niet alleen van brandstof, maar ook van bijvoorbeeld tabak.

Ook ANWB wil af van de accijnsverhogingen. Dat schrijft de belangenorganisatie aan staatssecretaris Frans Weekers van Financiën. Niet alleen de voor begin volgende jaar geplande verhogingen, maar ook de jaarlijkse inflatiecorrectie ziet de belangenvereniging voor automobilisten niet zitten. In de wet staat dat de brandstofaccijnzen elk jaar moeten worden aangepast aan de inflatie. Volgens ANWB kan de automobilist er echter niets aan doen dat de inflatie toeneemt. Maatregelen van de overheid zijn daar juist een belangrijke oorzaak van volgens de ANWB. Daarom moet de automatische correctie van de brandstofaccijnzen volgens de belangenclub met ingang van 2014 van tafel.

Bron: TankPro

Rutte: “Er valt te praten over accijnsverhogingen”

Premier Mark Rutte heeft tijdens het debat over de miljoenennota vanmiddag laten weten dat er te praten valt over de accijnsverhogingen op diesel, LPG en alcoholische dranken die het kabinet heeft aangekondigd.

Bron: ANP

Kia Picanto ook op autogas (LPG)

Kia gaat de Picanto dit najaar ook leveren met een ingebouwde lpg-tank. Daarmee moet een gemiddeld verbruik van 5,8 l/100 km haalbaar zijn.

 

Kia voorziet de Picanto 1.0 CVVT van een lpg-tank van 27 liter, vermogen en koppel bedragen respectievelijk 67 pk en 90 Nm. Er is ook nog een 35 liter metende tank voor Euro95 aanwezig. De Koreanen geven een gemiddeld verbruik op van 5,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 100 g/km. Of dit alleen geldt voor lpg of dat het een gecombineerde waarde voor lpg en benzine is, is nog niet helemaal duidelijk maar we gaan uit van de lpg-waarde. Het is in ieder geval aanzienlijk minder zuinig dan de 1.0 CVVT-versie zonder lpg-tank, die genoegen neemt met 4,1 l/100 km.

De gasgestookte Picanto maakt z’n debuut op de IAA in Frankfurt komende maand. In het najaar staat-ie bij de dealers, een exacte introductiedatum en de prijs van de auto worden nog gecommuniceerd.

Bron: Nieuws.nl

Terreinwinst voor LPG-auto’s

Lpg lijkt aan een voorzichtige comeback bezig. Er worden meer auto’s verkocht die op gas rijden, meer lpg-installaties ingebouwd en waar de verkoop van diesel en benzine terugloopt, blijft die van lpg gelijk. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), de Bovag en Stichting Autogas Nederland.

Volgens Kees Goudberg van die stichting wint de brandstof aan terrein doordat het verschil in prijs met benzine en diesel groeit en er steeds meer fabrikanten auto’s met een lpg-installatie op de markt brengen. In 2012 werden er bijna 14.500 auto’s geregistreerd die op lpg rijden, in 2011 maar 11.800. ‘Dat gaat om nieuwe auto’s, maar ook om auto’s waar achteraf een installatie in wordt gebouwd. Er zijn voldoende tankstationhouders en fabrikanten die er brood in zien’, laten zowel hij als de woordvoerder van de Bovag weten.

Ook cijfers van het CBS laten een voorzichtige kentering zien. Sinds 1990 daalde de hoeveelheid lpg die werd verbruikt in Nederland gestaag met gemiddeld bijna 30 ton per jaar. Maar die daling maakte in 2012 een pas op de plaats. In dat jaar werd 285.000 ton lpg gebruikt in Nederland, slechts 2 ton minder dan in 2011. ‘Dat zien we ook bij de pompstations’, laat een woordvoerder van brancheorganisatie Bovag weten. ‘Anderzijds is de uitstroom van auto’s die op LPG rijden nog altijd groter dan de instroom.”

Dat laatste komt vooral door de populariteit van het vloeibaar gemaakte gas in de jaren ’90. Toen reden meer dan een half miljoen Nederlandse auto’s op lpg, nu nog zo’n 215.000.

‘Sinds de jaren ’90 hebben auto’s die rijden op diesel, aardgas en elektriciteit aan populariteit gewonnen’, constateert Goudberg. ‘Tussen 2003 en 2005 leed de verkoop onder een discussie over de veiligheid van onder andere lpg. Bovendien daalde de verkoop van lpg-auto’s in 2009 sterk door het beleid van de overheid. Er werden veel meer kleine auto’s verkocht vanwege de lage bijtelling, maar die reden niet op gas en maakten te weinig kilometers om het aantrekkelijk te maken ze om te bouwen. Nu maken fabrikanten weer wel kleine auto’s die op gas rijden.’

De verkoop van diesel viel in 2012 overigens behoorlijk lager uit dan in het voorgaande jaar: er werd 227 ton minder getankt. Volgens de Bovag komt dat vooral doordat de transportsector flink te lijden had onder de economische crisis. Tegelijk daalde ook de hoeveelheid benzine die werd getankt met 155 ton.

Bron: Het Parool

Maak rijden op LPG aantrekkelijker

In zijn column ‘Minder CO2: geef gas!’ van woensdag 20 maart 2013 roept Vincent van der Vinne de overheid op om rijden op autogas (LPG) aantrekkelijker te maken.

In 2011 waarschuwde het Internationaal Energie Agentschap in Parijs voor de te sterke toename van de uitstoot van CO2. Kort geleden verklaarde Peter Voser, CEO van Shell, hetzelfde. De stijgende CO2-uitstoot bedreigt toekomstige generaties. Om de uitstoot van CO2 in het wegverkeer te beperken, beïnvloedt de overheid de verkoop van auto’s in ons land. Zuiniger auto’s worden fiscaal ontzien, waardoor de kosten van bezit en gebruik dalen.

Succesvol beleid?
Om de uitstoot van CO2 te beperken, wil de overheid de verbreiding van de elektrische auto stimuleren. Het gunstige fiscale stelsel leidt tot derving van belastingen. Het beoogde resultaat, minder CO2-uitstoot, is tot nu toe beperkt. Want de verkoop van elektrische auto’s stelt nog niet veel voor en of en wanneer deze auto’s onder normale marktomstandigheden kunnen concurreren is een vraag. Daarnaast wordt er (te) weinig duurzame stroom opgewekt, wordt groene stroom op papier ingekocht en verbranden energiecentrales in toenemende mate steenkolen. De stroom die de elektrische auto gebruikt is minder schoon dan gewenst.

De verkoop van schone (benzine- en diesel-) auto’s wordt eveneens via het fiscale stelsel gestimuleerd. Hoe zuiniger, des te lager de kosten in aanschaf en gebruik. Ook dit beleid wordt door omstandigheden geschaad. Auto’s die op papier schoon en zuinig lijken, blijken in de praktijk heel wat meer brandstof te gebruiken. De automobielindustrie manipuleert de totstandkoming van officiële gebruikscijfers. Het milieu, de consument en de overheid zijn daarvan de dupe. De consument is meer kwijt aan brandstofkosten en de overheid treft gunstige fiscale regelingen voor auto’s die dat niet ‘verdienen’. Daarnaast zijn gevolgen door het rebound effect onduidelijk.

Ook de overheid kan de hand in eigen boezem steken. Want door de maximumsnelheid te verhogen, wordt meer brandstof verbruikt. Dat leidt tot een hogere uitstoot van CO2. Om die hogere uitstoot teniet te doen, moet de overheid heel wat elektrische auto’s aan de man zien te brengen. Het overheidsbeleid is zodoende inconsequent. Dat blijkt ook op andere terreinen.

Maak LPG aantrekkelijker
Terwijl de overheid zegt te willen streven naar vermindering van de CO2-uitstoot, laat zij een belangrijk middel onbenut. Het is merkwaardig dat de overheid het rijden op LPG niet stimuleert. Dit blijft fiscaal onaantrekkelijk. Men moet jaarlijks heel wat kilometers rijden, voordat het rijden op LPG economischer is dan het rijden op benzine. En dat terwijl de automobilist op LPG gegarandeerd vanaf de eerste kilometer en bij elke snelheid minder CO2 uitstoot dan degene die met eenzelfde auto op benzine rijdt. Een auto die op LPG rijdt, stoot 10 tot 15 procent minder CO2 uit. Dat resultaat kan niet gemanipuleerd worden of op papier worden ingekocht. Stimulering van LPG heeft meer voordelen. Er hoeft geen nieuw distributienetwerk te worden opgebouwd en de inbouw van gasinstallaties komt de werkgelegenheid in eigen land ten goede. Hoewel LPG een schonere brandstof is en dus meer getankt zou moeten worden, neemt de afzet van LPG af. De overheid zou beleid kunnen ontwikkelen, waardoor rijden op LPG aantrekkelijker / rijden op benzine duurder wordt. Wanneer het omslagpunt eerder wordt bereikt, is er veel op de uitstoot van CO2 te besparen. Dus wat let de overheid: wees efficiënt en geef gas.

Bron: De Telegraaf/Autovisie

Vraag naar brandstof daalt. Alleen de vraag naar LPG bleef over 2012 gelijk aan die in 2011.

De crisis begint zijn tol te eisen aan de pomp. Vorig jaar is er minder brandstof verkocht dan in 2011, en vooral de afzet van diesel zakte behoorlijk in.

Vraag naar brandstof daalt. Alleen de vraag naar LPG bleef over 2012 gelijk aan die in 2011.
Dit blijkt uit cijfers van het CBS, dat zijn gegevens weer krijgt van oliemaatschappijen en brandstofhandelaren. In totaal werd er 3,4 procent minder benzine, diesel en LPG getankt. De dieselverkoop liep met 3,6 procent terug. Alleen de vraag naar LPG bleef over 2012 gelijk aan die in 2011.

Volgens NOVE, de belangenorganisatie voor zelfstandige brandstofhandelaren, zijn er verschillende oorzaken voor de daling. NOVE wijst om te beginnen naar de hoge accijnzen op brandstoffen in vergelijking met de ons omringende landen Duitsland, Luxemburg en België. Particulieren – die in deze economisch barre tijden meer dan ooit de hand op de knip hebben – maar ook bedrijven tanken, als ze maar enigszins kunnen, in onze buurlanden.

Met name de accijns op benzine is volgens de NOVE met 75,2 cent per liter torenhoog. Een tweede argument voor de daling in de verkoop van brandstof is het toegenomen aantal faillissementen onder transportbedrijven. Hier heeft vooral de afzet van diesel onder te lijden gehad in 2012. Ten slotte ziet de brancheorganisatie van brandstofhandelaren de fiscale stimulering van de overheid om kleine, zuinige auto’s aan te schaffen als een factor die de vraag naar brandstof doet teruglopen.

Bron: Autoweek