Automobilisten lonken weer naar LPG

Nadat automobilisten afgelopen jaar autogas volledig de rug hadden toegekeerd, begint de brandstof weer aan belangstelling te winnen. Door de hoge benzineprijs zoeken automobilisten naar alternatieven om goedkoper te kunnen rijden. De wachttijd voor de installatie van een gastank is opgelopen naar twee weken.

Tot enkele weken geleden kon een lpg-installatie nog binnen enkele dagen worden uitgevoerd, zegt voorzitter Ad Akkermans van Agis, de branchevereniging van gasinstallateurs. ,,Dat is puur te danken aan de hoge benzineprijzen. Maar het aantal lpg-installaties is nog lang niet op het niveau van wat die zou moeten zijn. Een liter lpg is momenteel een euro goedkoper dan een liter benzine. Je zou toch een stormloop verwachten.”

Een liter benzine kost zo’n 1,70 euro, tegen 72 eurocent voor een liter lpg. Daarbij moet los van belastingen en afschrijving wel met een hoger verbruik per kilometer en extra onderhoudskosten worden gerekend. In het topjaar 2008 werden ruim 19.000 lpg-tanks geïnstalleerd, mede dankzij de recordprijzen voor benzine in dat jaar. Daarna is autogas uit de gratie geraakt.

In 2009 werden nog geen negenduizend gasinstallaties aangebracht en vorig jaar daalde dat aantal verder naar zesduizend. Autogas heeft zwaar te lijden onder de fiscale voordelen voor superzuinige hybride wagens en benzine-auto’s.

Affabriek

Inmiddels brengen de eerste automerken auto’s met lpg-installatie af fabriek waarvoor geen wegenbelasting en BPM betaald hoeft te worden. Zo staat de lpg-uitvoering van de Chevrolet Spark al in de showroom en kan binnenkort de Kia Picanto op lpg worden gekocht.

Beide modellen vallen onder het fiscaal voordelige regime. De verkoop van dit soort auto’s is meer dan verdubbeld tot zevenhonderd in januari, stelt Stichting Autogas Nederland (SAN), al valt dat aantal in het niet bij de ruim 72.000 auto’s die in totaal in januari zijn verkocht. ,,Wij verwachten dat het aantal auto’s op lpg snel verder stijgt, omdat er steeds meer modellen op de markt komen”, zegt Kees Goudberg, voorzitter van SAN. ,,Daarnaast blijft de benzineprijs stijgen, maar wordt lpg na de winter goedkoper. Lpg bestaat immers uit butaan en propaan, gassoorten die ook voor verwarming van binnenruimten worden gebruikt. De vraag naar deze gassoorten neemt af in het voorjaar.”

Bron: Nederlands Dagblad

Opel levert LPG-motoren voor belangrijke volumemodellen

Opel biedt vanaf heden af fabriek een LPG-motor aan op de Corsa, de Astra Stationwagen en de Zafira. Met dit aanbod breidt het merk zijn assortiment milieubewuste ecoFLEX-modellen met alternatieve krachtbronnen uit.

De LPG-modellen van Opel kunnen op benzine of LPG rijden – de omschakeling gebeurt automatisch, maar kan ook handmatig door een knop op het dashboard in te drukken. Naast de gewone benzinetank beschikken deze auto’s over een LPG-tank. Die bevindt zich in de ruimte voor het reservewiel (Corsa en Astra Stationwagen) of onder de vloer van de auto (Zafira), zodat de opbergruimte en het laadvolume ongewijzigd blijven. Het reservewiel wordt vervangen door een bandenreparatiekit voor eventuele noodgevallen.

De actieradius van het voertuig kan aanzienlijk worden vergroot door de twee tanks te gebruiken – zo kan de Astra Stationwagen met LPG-tank ongeveer 1.300 kilometer afleggen zonder bij te hoeven tanken. De CO2-uitstoot tijdens het rijden op LPG ligt 10 tot 13 procent lager dan wanneer de auto op benzine rijdt.

Auto’s die af fabriek met een LPG-motor worden uitgerust, bieden de klant diverse voordelen ten opzichte van inbouwoplossingen die achteraf plaatsvinden. De krachtbron is speciaal ontworpen om op LPG te lopen. Elementen zoals speciale kleppen en hardere klepzittingen verlengen de levensduur. De veiligheid was een topprioriteit tijdens de ontwikkeling van deze modellen. Alle voertuigen werden aan zeer uitgebreide uithoudingsproeven onderworpen, de LPG-tank en alle componenten doorstonden crashtests en voldoen aan alle veiligheidsnormen.

Bovendien biedt Opel twee jaar fabrieksgarantie en is het Opel dealernetwerk opgeleid in het onderhoud van deze auto’s. De onderhoudsbeurten en -kosten zijn vergelijkbaar met die van modellen met een conventionele motor. En de meerprijs is veel lager dan die van inbouw achteraf. Een tankbeurt voor de Corsa 1.4 LPG kost ongeveer 26 euro (42 liter à 0,63 euro). Bij een gemiddeld verbruik van 8,1* liter LPG resulteert dit in ongeveer vijf euro aan brandstofkosten per 100 kilometer. Daarnaast valt de Corsa 1.4 LPG in de bijtellingscategorie waardoor dit voor de zakelijke rijder extra belastingvoordeel oplevert.

LPG is de populairste alternatieve brandstof ter wereld en wordt nu al op meer dan 13 miljoen voertuigen gebruikt. In Europa zijn er meer dan 25.500 tankstations die LPG verkopen en in Nederland is LPG bij de meeste tankstations verkrijgbaar. De grootste LPG-markten voor Opel zijn Italië, Frankrijk en Duitsland.

De nieuwe Opel LPG-modellen:

Corsa 1.4 LPG met 64 kW/87 pk, 119 g/km CO2, vanaf 16.895,- euro

Astra Stationwagon 1.6 LPG met 85 kW/115 pk, 144 g/km CO2, vanaf 22.895,- euro

Zafira 1.8 LPG met 101 kW/137 pk, 160 g/km CO2, vanaf 24.995,- euro

 

*) voorlopige cijfers.

Mazda2 overall winnaar AutoWeek Tevredenheids Trofee 2012

De Mazda2 is overall winnaar geworden van de AutoWeek Tevredenheids Trofee 2012. In het jaarlijkse onderzoek van het grootste automagazine van Nederland naar de tevredenheid van autobezitters kwam de Mazda2 als beste van alle merken en modellen uit de bus en versloeg daarmee alle concurrenten. Met bovengemiddelde rijeigenschappen en een BiFuel-versie die recht geeft op belastingvrijstelling kozen de AutoWeek-lezers de Mazda2 als hun winnaar. In zijn eigen klasse, de compact klasse, is de Mazda2 vanzelfsprekend ook de winnaar, vóór de Honda Jazz. Het onderzoek betrof auto’s van de twee

Rijden op LPG dankzij hoge benzineprijzen steeds lucratiever

Gelukkig kun je nu ook auto’s kopen die af-fabriek van een gasinstallatie zijn voorzien. Waarbij veel nadelen van achteraf-inbouw zijn verdwenen.

Autofabrikanten bouwen hun gastanks zo efficiënt in (vaak op de plek van het reservewiel), dat er geen of nauwelijks kofferruimte verloren gaat. Ook zijn de bedieningsknopjes voor de LPG-tank keurig in het dashboard opgenomen en is de vulnippel netjes achter het tankklepje verborgen. Nog meer voordelen: sommige van deze zogenaamde Bi-Fuel auto’s zijn zo schoon dat ze zelfs zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting.

ANWB test Mazda2 Bifuel & Opel Corsa Ecoflex Bifuel

In het geval van de Mazda 2 Bi-Fuel betaal je tot januari 2014 geen wegenbelasting. En dat is dubbel voordelig, want je betaalt voor een auto die op LPG rijdt altijd al meer belasting. Verder is hij in aanschaf goedkoper dan een ‘gewone’ 2. Wij hebben een berekening gemaakt voor een gebruiksperiode van 4 jaar met een gemiddeld kilometrage van 15.000 per jaar. Dan bedraagt het voordeel ten opzichte van een benzinegestookte Mazda 2 maar liefst € 60,00 per maand. Rijd je meer, dan wordt je voordeel nog groter.

Bij de Opel Corsa Bi-Fuel valt de winst lager uit. Zo kent deze Opel geen vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. De versie met LPG is € 500,00 duurder dan een gewone Corsa. En door de hogere motorrijtuigenbelasting zal hij bij inruil iets minder opleveren dan een benzine-Corsa. Het omslagpunt bij deze auto ligt op 15.000 kilometer per jaar. Bij elke kilometer die je meer gaat rijden, ga je verdienen.

Veel Bi-Fuel auto’s te koop

Het rijden op LPG kan voor langere tijd interessant zijn. Zeker als je bedenkt dat de prijs van autogas niet voor de volle honderd procent aan de olieprijs is gekoppeld. Nog hogere benzineprijzen wil niet automatisch zeggen dat de prijs van LPG even hard meestijgt. Vandaar dat zo’n Bi-Fuel auto het overwegen meer dan waard is. En er zijn al heel veel modellen te koop die standaard een gasinstallatie aan boord hebben.

Bron: www.anwb.nl 

Opel Insignia nu ook op autogas (LPG)

De nieuwe Insignia Bi-Fuel ecoFLEX bereikt een vermogen van 103 kW/140 pk, heeft een verbruik vanaf slechts 7,6 liter per 100 km (uitstoot vanaf 124 g/km CO2) en is verkrijgbaar vanaf € 29.295,00 (adviesprijs incl. btw in Nederland voor vierdeurs sedan). Tevens vallen de vierdeurs, vijfdeurs en Sports Tourer in de gunstige bijtellingscategorie van 20%. In vergelijking met de 1,4 liter vierdeurs met turbobenzinemotor is deze Bi-Fuel variant zo’n 60 procent goedkoper bij het tanken (op basis van de huidige prijzen aan de pomp in Nederland).

Voor de Bi-Fuel variant hebben de ingenieurs van Opel de motorkleppen en klepzittingen versterkt en het motormanagementsysteem geoptimaliseerd. Alle carrosserie-uitvoeringen met LPG hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak. De LPG-tank met een bruikbare inhoud van 47 liter is perfect geïntegreerd in de uitsparing van het reservewiel, zodat de volledige kofferruimte van de Insignia beschikbaar blijft. Zo wordt de flexibiliteit van de Insignia maximaal behouden. Met een tank brandstof haalt de Insignia een bereik van 500 kilometer. Als daarbij ook de benzinetank gebruikt wordt, kan dat zelfs 1.700 kilometer bedragen (voor vierdeurs/vijfdeurs).

De tankklep van de LPG-tank bevindt zich vlak naast de klep van de benzinetank. Opel biedt zijn klanten verschillende tankmondstukken aan, zodat zij overal in Europa probleemloos kunnen tanken.

De bestuurder kan gemakkelijk overschakelen van LPG naar benzine met een schakelaar op het instrumentenpaneel. Wanneer de auto op LPG rijdt, gaat er een LED display branden, dat uitgaat zodra het voertuig overschakelt op benzine. De brandstofmeter is bijzonder gebruiksvriendelijk: de inhoud van zowel de LPG- als de benzinetank wordt op dezelfde meter aangegeven.

LPG-installatie af-fabriek: gulle ruimte, veilig en onder garantie

Tot nu toe konden klanten kiezen uit verschillende Bi-Fuel modellen. Dat kon voor de Corsa (drie- en vijfdeurs), de Meriva en de Astra (vijfdeurs en Sports Tourer). Het Bi-Fuel gamma van Opel wordt nu uitgebreid met de drie carrosserie-uitvoeringen van de Insignia en ook de Zafira Tourer is vanaf heden leverbaar in een Bi-Fuel-uitvoering. De installatie af-fabriek van het LPG-systeem heeft meer voordelen dan wanneer het achteraf geïnstalleerd wordt. Veiligheid was een topprioriteit tijdens de ontwikkeling van deze modellen. Zo staan op de veiligheidschecklist van Opel specifieke botsproeven voor de gastank en andere componenten die in schokvrije zones zitten en perfect geïntegreerd zijn in de veiligheidsstructuur van het voertuig.

De gastank van de Insignia is keurig ingebouwd in de behuizing van het reservewiel. Zo blijft de laadruimte even groot, zonder beperkingen. De schakelaars en displays zijn netjes geïntegreerd in het instrumentenpaneel. Met andere woorden: de klant kan er zeker van zijn dat zijn LPG-voertuig af fabriek uitgerust is met geavanceerde technologie van de beste kwaliteit, zoals gebruikelijk bij Opel. En dat alles met een lange fabrieksgarantie en maximale veiligheid. Net als alle andere Bi-Fuel modellen van Opel, wordt de Insignia Bi-Fuel gemaakt door Opel Special Vehicles GmbH (OSV), een dochtermaatschappij van Opel in Rüsselsheim, die gespecialiseerd is in speciale voertuiglijnen en wijzigingen.

LPG: milieubewust, economisch en overal verkrijgbaar

Rijden op LPG wordt steeds populairder in Nederland en Europa. Dat is niet echt verwonderlijk, aangezien LPG ruim de helft minder kost dan benzine. De financiële voordelen voor de eigenaar zijn echter niet de enige reden om over te schakelen op LPG-voertuigen. Ze zijn namelijk ook milieuvriendelijker, met 15% minder kooldioxide-uitstoot dan auto’s met een conventionele aandrijving. In Nederland is LPG verkrijgbaar bij zeer veel tankstations, hetgeen dus geen enkele drempel oplevert bij aanschaf.

Bron: Opel Nederland 

Opel Zafira Tourer nu ook op LPG leverbaar

De aandrijflijn is gelijk aan die van de Astra Bi-Fuel: een 140 pk sterke 1.4 turbomotor die zowel op benzine als LPG loopt. Gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak komt de CO2-uitstoot op 142 gram per kilometer. De Zafira Bi-Fuel is beschikbaar vanaf € 32.095 en is per 1 juli te bestellen.

Bron: www.autoweek.nl