LPG kan belangrijke transitierol spelen
Met lede ogen ziet Kees Goudberg van Platform Autogas aan dat het ooit zo populaire autogas (LPG) afgelopen jaren uit de gratie is geraakt. Of de ‘nek is omgedraaid’, zoals hij het zelf liever verwoordt. Want juist in tijden waarin de dieselmotor onder vuur ligt en elektrisch rijden voor de massa nog niet interessant is, vormt LPG een relatief schoon en interessant alternatief. “Het is een prima brandstof voor de transitieperiode waarin we nu zitten.”
Ondanks alle belastingvoordelen en subsidies die de overheid in petto heeft voor elektrisch rijden, komt het maar mondjesmaat van de grond. Ondertussen verkeert de dieselmotor na een aantal schandalen op rij in zwaar weer. Bovendien zijn de grote bijtellingsverschillen tussen de diverse brandstoffen niet meer aan de orde. “Dit is dé perfecte tijd voor een wederopstanding van LPG. De CO2-uitstoot ligt well-to-wheel 21% lager dan bij benzine en ten opzichte van dieselmotoren wordt een forse reductie van NOx en fijnstof behaald. Daarnaast wordt de fijnstof-uitstoot van direct ingespoten benzinemotoren met 95% verlaagd. Een groot voordeel van LPG is bovendien dat het volop beschikbaar en relatief goedkoop is en dat we ook anno 2018 nog steeds een uitgebreid netwerk hebben van zo’n 1500 tankstations waar je het kunt tanken. Waarom zouden we het dan niet gebruiken?”
Flinke afname
Jarenlang was Nederland een LPG-land bij uitstek. Maar aan die rol van koploper is afgelopen jaren een eind gekomen. Op dit moment rijden er in ons land nog zo’n 133.000 auto’s op LPG rond. Het gaat daarbij zowel om af-fabriek-modellen als om auto’s waarbij de LPG-installatie achteraf is ingebouwd. “Strengere regelgeving en verhoging van accijns en belastingen hebben zeker een grote rol gespeeld bij deze kentering. Al die maatregelen zijn zeker niet in het voordeel van LPG geweest. Vooral de verhoging van de accijns heeft grote gevolgen gehad. Op 1 januari 2014 werd de accijns voor diesel met 3 cent en voor LPG met maar liefst 7 cent verhoogd.”
Volgens Goudberg spreken de afzetcijfers van LPG boekdelen. “In het eerste jaar na de verhoging van de accijns – in 2014 – nam het volume van LPG af met 23,1 procent. Het was de bedoeling van de overheid om extra belastinginkomsten binnen te halen, maar dat pakte anders uit. In het zuiden en oosten van het land, besloten LPG-rijders over de grens te tanken, waar autogas veel goedkoper was. In andere delen van het land werd steeds vaker besloten om de LPG-auto de deur uit te doen en te kiezen voor een andere brandstof.”