Feiten & Fabels

Autogas (LPG) is een bewezen techniek en brandstof en bestaat al lang. Daarom zijn er naast de feiten ook fabels gekomen. We gaan hier de feiten én fabels verzamelen.

Autogas (LPG) is zeer geschikt voor zakelijk rijden

Autogas (LPG) is alleen geschikt voor zakelijk rijden

Fabel | Autogas (LPG) is niet alleen geschikt voor zakelijk rijden. Ook als particulier kun je met LPG goedkoper en milieuvriendelijker rijden. Doe de berekening op onze website om te zien wanneer het voor jou voordeliger is.

Autogas (LPG) tanken is veilig

Feit | Tanken van autogas (LPG) bij een regulier en officieel tankstation is veilig. Voor het bewaren, vervoeren en tanken van een brandstof gelden hele strenge veiligheidsregels dus ook voor autogas (LPG). Autogas (LPG) is daarmee niet meer of minder gevaarlijk dan het tanken van diesel of benzine.

Er blijft wel kofferbakruimte over na het plaatsen van een LPG-installatie

Er blijft geen kofferbakruimte over na het plaatsen van een LPG-installatie

Fabel | Er blijft altijd kofferruimte over na het plaatsen van een LPG-installatie. Bij een installatie worden enkele componenten onder de motorkap geplaatst en de LPG tank meestal op de plaats van het reservewiel. Je verliest dan dus helemaal geen ruimte, omdat deze netjes wordt weggewerkt. In slechts enkele gevallen zal de tank beperkt ruimte innemen in de kofferbak.

Rijden op autogas (LPG) zorgt voor minder schadelijke uitstootgassen dan benzine

Feit | LPG zorgt voor minder CO2-, fijnstof- en NOx-uitstoot; tot wel 21% minder CO2 en 81% minder fijnstof dan benzinevoertuigen. En tot wel 74% minder NOx uitstoot dan dieselvoertuigen.

Het tanken van autogas (LPG) is moeilijk

Fabel | Het tanken van LPG is niet moeilijk. De handeling wijkt enigszins af van het tanken van benzine en diesel, maar na het bekijken van een instructiefilmpje of na een eerste keer tanken heeft men de vaardigheden aangeleerd.

Je krijgt zeker geen vieze handen van het tanken van autogas (LPG)

Je krijgt vieze handen van het tanken van autogas (LPG)

Fabel | Je krijgt geen vieze handen het tanken van LPG. Je handen blijven schoon, omdat je niet met de brandstof in aanraking komt.

Rijden op autogas (LPG) is gevaarlijk

Fabel | Rijden op LPG is niet gevaarlijker dan rijden in een auto op benzine of diesel. Misschien is het nog wel veiliger. Een auto op autogas (LPG) moet aan allerlei strenge veiligheidseisen voldoen. Zo ondergaan de onderdelen van het LPG-systeem, inclusief de tank, allerlei testen waaronder hoge druk en moeten ze voldoen aan diverse officiële richtlijnen. De auto moet door een officiële instantie (RDW of door RDW goedgekeurd bedrijf) gekeurd worden voordat deze de weg op mag. De tank heeft allerlei veiligheidsmechanismen waardoor ontploffingsgevaar vrijwel nihil is. Ook is een tank dermate sterk dat deze bij auto-ongelukken vrijwel nooit scheurt.

Je motor slijt niet sneller door het rijden op autogas (LPG)

Je motor slijt sneller door het rijden op autogas (LPG)

Fabel | De automotor slijt niet sneller door het rijden op autogas (LPG). Het verbrandingsproces van autogas (LPG) is schoner dan dat van benzine of diesel. Bijkomend voordeel van autogas (LPG) is ook dat er geen zogenaamde mengsmeringverdunning kan plaatsvinden door benzine of diesel die in de motorolie terecht kan komen. Door de hogere en langere verbrandingstemperatuur van autogas (LPG) is het zo dat bij een klein aantal motoren er een aanvullend kleppensmeersysteem ingebouwd moet worden wat samenwerkt met de LPG-installatie. Dit verzorgt de extra smering van de kleppen en klepzitting en wordt aangestuurd door de LPG-installatie zodat bij iedere conditie de juiste hoeveelheid smering wordt toegevoegd. Vraag een gasinstallateur naar de mogelijkheden voor jouw auto.

Autogas (LPG) is zeer geschikt voor het rijden van veel kilometers

Autogas (LPG) is bij uitstek geschikt voor het rijden van veel kilometers

Feit | LPG is inderdaad een prima brandstof als je een paar duizend kilometers per jaar maakt. Wil je een auto kopen waar al een LPG-installatie zit, dan kan het al bij 4500 km per jaar voordeliger zijn. Wil je een LPG-installatie laten inbouwen in jouw huidige benzineauto dan is het meestal voordeliger als je 12.000 km per jaar of meer rijdt. Maak een berekening en ervaar het verschil. LPG is ongeveer een euro per liter goedkoper en is milieuvriendelijker dan benzine en diesel. Daarnaast kun je snel tanken. Meestal heb je naast je LPG tank ook nog je benzinetank waardoor de actieradius effectief toeneemt.

Het rijden op autogas (LPG) heeft enige nadelen

Het rijden op autogas (LPG) heeft ook nadelen

Feit | Ja rijden op autogas (LPG) heeft ook nadelen. De investeringskosten voor de inbouw van een LPG-systeem, de stijging van de motorrijtuigenbelasting en het iets hogere brandstofverbruik worden vaak genoemd als nadelen. De extra motorrijtuigenbelasting kan echter lager uitvallen als je kiest voor een G3- of R115- installatie. Bovendien is autogas (LPG) een veel goedkopere brandstof; het verschil met benzine is ongeveer een euro per liter, doordat er een lagere accijns wordt geheven over autogas (LPG).

Het inbouwen van een LPG-installatie duurt lang

Fabel | Het inbouwen van een LPG-installatie duurt niet lang en gebeurt meestal binnen een paar dagen. Het inbouwen van een LPG-installatie vereist een professionele en gestructureerde manier van werken. Het bestaat zowel uit het montage van de componenten als ook het elektronisch aansluiten van de complete installatie. Onze erkende en opgeleide installateurs proberen de wachttijden voor inbouw zo kort mogelijk te houden om jou zo snel mogelijk goedkoper en schoner te laten rijden.

Een auto op autogas (LPG) presteert zeker niet minder

Een auto op autogas (LPG) presteert minder

Fabel | Een auto op autogas (LPG) presteert niet minder dan een auto op benzine of diesel. Autogas (LPG) heeft een hoger octaangetal dan benzine en heeft daarmee een hogere energiedichtheid per liter brandstof. Het verbruik is echter iets hoger waardoor de prestatie ongeveer op hetzelfde uitkomt. De moderne LPG-installaties worden aangestuurd door een computer die vermogen en het verbruik van de auto constant bewaakt en bijstelt.

Een motor met turbo is wel geschikt voor ombouw naar autogas (LPG)

Een motor met turbo is niet geschikt voor ombouw naar autogas (LPG)

Fabel | Een motor met turbo is juist uitermate geschikt voor het rijden op autogas (LPG). Dit omdat de extra hoeveelheid lucht die door de turbo in de motor wordt geperst juist prima te combineren is met het klopvaste autogas (LPG) wat een octaangetal heeft van 108, terwijl benzine maar een octaangetal heeft van 95 of 98.

Met het rijden op autogas (LPG) gaat de auto meer brandstof gebruiken

Feit | Het klopt dat dezelfde auto op autogas (LPG) meer brandstof per kilometer gebruikt dan op benzine. Dit heeft te maken met de energie- of ook wel calorische waarde genoemd, van autogas (LPG) ten opzichte van benzine. In een liter autogas (LPG) zit nu wat minder energie dan in een liter benzine. Aangezien de motorprestaties gelijk blijven moet je er simpelweg iets meer van instoppen. Dit is ongeveer 15-20%, maar dat staat in schril contrast met het prijsverschil van autogas (LPG) dus autogas (LPG) rijden is nog altijd veel goedkoper als het rijden op benzine.

Rijden op autogas (LPG) kost niet meer per kilometer

Rijden op autogas (LPG) kost meer per kilometer

Fabel | Het rijden op autogas (LPG) brengt kosten met zich mee die je snel terugverdient als je meer kilometers rijdt. Kosten die je kunt verwachten zijn: de installatie en de inbouw- en afmeldkosten (maar in sommige auto’s zit al een LPG-installatie), de wegenbelasting, de verzekering en extra onderhoud. Deze kosten kunnen variëren per auto omdat het gewicht van de auto met een LPG installatie je net in een andere klasse kan laten uitkomen dan zonder LPG-installatie. De onderhoudskosten die meestal samen kunnen lopen met regulier onderhoud aan je auto zijn normaal gesproken marginaal en vooraf te berekenen door een erkend inbouwstation. Door de zeer lage brandstofprijs per liter zijn de extra kosten weer snel terugverdiend en ga je zelfs nog verdienen. Soms kan het oplopen tot een aardige spaarpot van honderden euro’s of zelfs meer.

Wat is LPG