Wegenbelasting LPG

Wegenbelasting LPG

Vaak wordt gedacht dat de wegenbelasting voor autogas véél hoger is dan de wegenbelasting voor benzine auto’s, waardoor rijden op autogas niet rendabel is. Dit is onterecht! We leggen je graag uit hoe de wegebelasting lpg precies werkt.

Grofweg elke auto die na 1995 is omgebouwd om te rijden op autogas, zal een G3 installatie hebben. G3 betekent dat het de 3e generatie lpg installatie is. Op het kentekenbewijs zal bij brandstof dan ook “G3” staan. Deze 3e generatie is qua uitstoot milieuvriendelijker en daardoor krijg je een flinke korting op de wegenbelasting ten opzichte van eerdere LPG installaties.

Omdat bijna alle auto’s tegenwoordig een G3 installatie hebben, zullen we de wegenbelasting van deze auto vergelijken met benzine en diesel. We hebben voor 3 veel omgebouwde modellen gekozen met totaal verschillende gewichtsklassen. We gebruiken in het voorbeeld de provincie Utrecht als woonplaats. De bedragen in andere provincies verschillen iets, maar de verschillen zijn relatief laag.

 

Volkswagen Polo

De eerste auto is de Volkswagen Polo, een lichte auto welke als 1.2 liter benzine variant 967 kilogram weegt. De diesel versie heeft een gewicht van 1050 kilogram en valt daardoor in dezelfde categorie als benzine (951 t/m 1050 kilogram). De wegenbelasting voor benzine bedraagt € 96 per kwartaal,  de wegenbelasting LPG G3 betaal je € 126 en voor diesel ben je € 228 kwijt.

Volkswagen Polo

Benzine € 96,- per kwartaal
Autogas € 126,- per kwartaal
Diesel € 228,- per kwartaal

 

Renault Megane

Benzine € 162,- per kwartaal
Autogas € 236,- per kwartaal
Diesel € 332,- per kwartaal

Renault Megane

Als tweede voorbeeld nemen we de Renault Megane met een 1.4 liter motor. Dit is een 5-deurs gezinsauto met een gewicht van 1259 kilogram. De diesel versie is net als bij de Polo iets zwaarder, deze weegt namelijk 1283 kilogram. De wegenbelasting is als volgt: Benzine € 162, LGP G3 € 236 en Diesel € 332.

 

BMW X5

De laatste auto is de BMW X5, een grote SUV met een gewicht van 2045 kilo. Hierbij is de 3.5 liter motor als voorbeeld genomen. De vergelijkbare diesel variant weegt 2085 kilogram. De wegenbelasting voor benzine komt uit op € 337 per kwartaal. Met LPG G3 betaal je € 493 en met diesel ben je € 610 kwijt.

BMW X5

Benzine € 337,- per kwartaal
Autogas € 493,- per kwartaal
Diesel € 610,- per kwartaal

 

Brandstoftoelage

Voor LPG G3 betaal je dus meer belasting dan voor benzine, maar diesel is in alle voorbeelden aanzienlijk duurder dan autogas. Echter is autogas wel ongeveer € 1 goedkoper per liter dan benzine, waardoor het verschil in wegenbelasting snel terugverdiend is.

Stel: je hebt de BMX X5 waarbij het verschil het grootst is, je betaalt immers € 156 meer aan wegenbelasting. Dat is per maand € 52. De BMX X5 heeft een tankinhoud van 85 liter, dus met 1x tanken in de maand heb je het al terugverdiend! Uiteraard tank je gemiddeld vaker en bespaar je dus veel meer!

 

Gewichtstoename    

Er is één mogelijke valkuil waardoor je toch nog wat meer wegenbelasting gaat betalen. De gastank weegt namelijk ook wat en daardoor kan een auto die net onder een bepaalde grens zit, nét over die grens gaan. Hierdoor ga je meer wegenbelasting betalen.

Volgens de belastingdienst kun je ervan uitgaan dat per liter tankinhoud het ledig gewicht van je auto met 0,8 kilogram omhoog gaat. Een 60 liter tank zorgt dus voor een toename in gewicht van 48 kilo. Als jouw auto dus bijvoorbeeld 1230 kilogram weegt, weegt je auto na het ombouwen 1278 kilogram. De wegenbelasting lpg stijgt dan van € 199,- naar € 236,-. Hou hier dus rekening mee!