LPG (autogas) als transitiebrandstof
Column: Bart C van der Harst
”Op dit platform las ik het artikel over de potentiële rol van LPG als transitiebrandstof voor het vraagstuk milieu-klimaat versus fossiele (auto)mobiliteit. Die rol lijkt onder te sneeuwen in het krachtige elektrificatie offensief. De laadpalen lobby timmert immers stevig aan de weg… Maar laten we LPG als schonere én voordeligere brandstof in de energietransitie niet vergeten. Een haalbare, betaalbare oplossing die nu beschikbaar is.
Tijd om onze LPG ervaringen te delen, van oud naar nieuw.
In de jaren ’80 reden wij – studententijd – in de onvermijdelijke familie Eend: eerst een oranje 2CV4, daarna een rode CV6 (het sterkere broertje). Benzine dus. In 1990 kochten wij onze eerste LPG auto. Dat was meteen het oermodel auto, wil zeggen: zoals kinderen een auto ontwerpen, Volvo 240 station. Wij konden die ruime en stevige auto goed gebruiken: groter gezin en steeds meer kilometers. Reden om LPG te laten inbouwen; dat kon toen trouwens alleen na aflevering bij de dealer. Extra kosten dus. Met de toenmalige installaties betekende het bovendien avontuurlijk rijden, want een
indicator voor het LPG niveau had je niet. En rijdend overschakelen op benzine ging ook niet altijd soepel. Maar alles went.
En we kijken met nostalgie terug op ruim 18 jaar Volvo/LPG rijden, bijna 400.000 km. Naar tevredenheid, stevig gebruikt. Van complete pupillenteams in de kofferbak, tot afgeladen vakantievervoer met koffer, vouwwagen met fietsen. Eind 2008 hebben we de Volvo verkocht als donor-auto. Toen hij de hoek om verdween was dat wel een emo-momentje...
Terug bij onze Oude Liefde: LPG
Tot juli ’22 passeerden diverse andere fossiel georiënteerde auto’s de revue – occasions; van PT Cruiser (zelfs ’n diesel) t/m Mini Cooper (E-95). Sinds juli ’22 rijden wij weer nieuw, op het oude vertrouwde LPG. De keuze viel op de Dacia Sandero Stepway – Bi Fuel, met fabrieks-ingebouwde LPG voorziening.
Terug bij de oude liefde, zeker aan de pomp. Tegelijkertijd genieten we van het moderne comfort. Die wagen rijdt prima, lekker ruim, 4-deurs, en bovenal… lekker zuinig! Met als kers op de taart: het besef dat je relatief schoon rijdt.
Daarom zit ik met een brede glimlach achter het stuur. Daarom sta ik met een nog bredere glimlach bij de pomp: 35 euro voor een bijna volle gastank. Goed voor zo’n 500 km’s, schone(re) kilometers, transitie-kilometers…
Wij rijden best veel; nu, half november, staat de teller op ruim 7.500 km. LPG kan dus prima uit. Je hebt ook snel door waar LPG extra voordelig is. De recentste tankbeurt was eergisteren (=dd 13 november 2022), a 71,8 ct. per liter. Zo wordt die glimlach steeds breder. In mijn ogen is LPG dus een soort lachgas…
Met LPG onderweg naar morgen… Als over 10 jaar de elektrische auto ook betaalbaar is voor de AOW-er.., zien we wel weer verder. Misschien doen we het dan wel op waterstof? Of kachelen we toch gewoon door op het betrouwbare LPG?