Maak kennis met ... Noor Scheepers van Prins Autogassystemen B.V.
In het kader van internationale ‘LPG Day’ op 7 juni 2021, waarbij LPG wereldwijd in de spotlight wordt gezet, lees je hier verschillende verhalen met betrekking tot de brandstof LPG (autogas). Je leest de inzichten en ervaringen van een aantal mensen die allemaal een stap in de keten vertegenwoordigen, dat wil zeggen: van het rijden op autogas tot LPG tanken, het inbouwen van het LPG-systeem en het maken van dit systeem.
Lees hieronder interview: LPG systeem ontwikkelaar en leverancier: Prins Autogassystemen.
Wie bent u en hoe bent u in de LPG branche terecht gekomen?
Ik ben Noor Scheepers en werk nu 3,5 jaar bij Prins Autogassystemen in Eindhoven, waar ik een gecombineerde functie bekleed van Brand Manager en Accountmanager Benelux. Prins is fabrikant van LPG-, CNG- en LNG-systemen. Ik werd in eerste instantie door Prins ingehuurd voor het verzorgen van online marketing en ben zo doorgegroeid naar Accountmanager.
Ga direct naar een ander interview van LPG Day:
Wie zijn uw klanten, kunt u ze typeren?
Prins heeft LPG-specialisten oftewel LPG inbouwstations als klant. De ‘LPG inbouwstations’ bouwen benzineauto’s van eindconsumenten of autodealers om naar LPG (autogas). De grote pick-up trucks rijden vaak op LPG, maar ook de ‘gewone’ personenauto’s worden omgebouwd. Vooral mensen die veel kilometers maken stappen over naar LPG; voor hen is de terugverdientijd het kleinst en de besparing dus het grootst.
Welke vragen stellen mogelijke klanten/consumenten?
Er worden diverse vragen gesteld, maar hier zal ik de drie meest voorkomende opnoemen en beantwoorden:
1. “Kan mijn auto op gas en hoeveel ga ik besparen?”
Bijna alle benzineauto’s kunnen worden omgebouwd naar LPG. Ook voor nieuwe auto’s met een zogenaamde directe injectie motor zijn er geschikte oplossingen. Prins focust zich op de ontwikkeling van VSI-DI LPG-systemen en heeft in 2020 zijn nieuwste systeem gelanceerd ‘VSI-3 DI’. Hoeveel men gaat besparen is een vraag waar niet één correct antwoord op te geven valt. LPG is circa 1 Euro per liter goedkoper dan benzine, dus afhankelijk van de grootte van je tank en het verbruik van de auto verschilt je besparing. Je kan het precies berekenen op onze website.
2. “Is er wel toekomst voor LPG in Nederland?”
Er wordt steeds vaker gepraat over een samenleving met ‘zero-emission’ vervoer, milieu wordt dus steeds belangrijker. Wij zijn overtuigd dat LPG een erg belangrijke rol kan spelen als transitiebrandstof, juist ter vergroening van het bestaande wagenpark met miljoenen benzineauto’s. Ja, autogas is een fossiele brandstof, maar autogas is een restproduct en daadwerkelijk schoner dan benzine; er kan tot -21% minder CO2-uitstoot gerealiseerd worden en tot -95% fijnstof-uitstoot.
3. “Waarom is de wegenbelasting van een LPG-auto hoger dan een benzine-auto?”.
Dit is een onderwerp waar denk ik niemand in de autogasbranche het mee eens is. Men gaat schoner rijden op LPG, maar moet meer belasting betalen? We hebben deze vraag ook aan Mark Rutte gesteld, zijn antwoord beluister je hier vanaf 00:10.
Waarom is de prijs van LPG systemen zo veel verschillend per merk?
De prijs van een LPG-installatie is van veel verschillende factoren afhankelijk; welke auto heb je, welke oplossingen zijn daarbij mogelijk, bij welke LPG inbouwer laat je de auto inbouwen en welke opties kies je daarbij. Wat ik vanuit Prins kan zeggen is dat wij streven naar LPG-systemen van de beste kwaliteit. In ons productportfolio zit het grootste verschil erin of je een auto hebt met een MPI (multipointinjection) motor of een DI (directe injectie) motor. De systemen hiervoor verschillen in componenten, inbouwtijd/instructies en software-instellingen. Ieder merk biedt zijn eigen systeem met daarbij horende technologie en service aan. Wij streven naar een lage TCO (total costs of ownership).
Kan een consument ook bij Prins direct kopen?
Nee, Prins verkoopt alleen aan zijn LPG specialisten. Deze LPG specialisten worden ook getraind om een zo goed mogelijke inbouw-kwaliteit van het Prins systeem te kunnen garanderen.
Uit wat voor een LPG systemen kan men kiezen en hoe zit dat met de tank en tankgrootte, bv damp vs vloeibaar?
Een LPG-systeem bestaat uit verschillende componenten die communiceren met het huidige benzine-systeem. Er bestaan inderdaad verschillende type systemen; damp v.s. vloeibare gasinjectie, MPI vs DI motor en er bestaan verschillende tanks. Onze engineers ontwikkelen per auto het type LPG-systeem dat het meest geschikt is voor een bepaalde motor in een auto. In overleg met de klant wordt bepaald welk type tank erin geplaatst kan worden. In veel gevallen gaat dit om een ringtank die op de plek van het reservewiel wordt geplaatst, zodat men geen kofferruimte verliest.
Is er een speciale regelgeving mbt ontwikkelen van een LPG systeem?
Je hoort nog veel mensen vragen naar een ‘LPG-G3 systeem’. ‘G3’ is een regeling die geldt voor auto’s tot bouwjaar 2015, waarmee men korting krijgt op de wegenbelasting. Voor auto’s vanaf 2015 geldt de nieuwere regeling ‘R115’. Om korting te krijgen op de wegenbelasting moet een systeem voor een bepaalde auto een R115-certificaat hebben. Hier lees je er meer over G3 en R115.
Verder zijn er ook meerdere regelgevingen ter waarborging van de kwaliteit en betrouwbaarheid van LPG-systemen zoals de R67-01, R10, en R110. De certificaten en erkenningen worden regelmatig gecontroleerd door automotive gerelateerde testinstanties zoals RDW, TÜV, KBA en Kiwa. Ook zijn er steekproefcontroles voor het systeem en de inbouw hiervan.
Wat is er veranderd in de jaren m.b.t. het LPG-systeem? Wat is er anders dan 10-20 jaar geleden?
De LPG systemen zijn geavanceerder, betrouwbaar en van goede kwaliteit. Ik hoor wel eens dat het 20 jaar geleden wel eens anders was. Kofferruimte gaat vaak niet meer verloren dankzij de ringtank die de plek van het reservewiel in kan nemen. De vulaansluiting zit tegenwoordig achter het benzineklepje.
Heeft u nog een leuke anekdote?
Niet zelf verzonnen, maar deze blijft bij mij altijd hangen: “Wie rekent, rijdt LPG”. Gas erop, juist nu!