Als het op LPG aankomt, ben ik een veteraan.
Ruim 44 jaar zit ik al in het ‘LPG-spel’ want dat is het met plezier. Vanaf 1982 op autogas rijden lijkt misschien een enorme prestatie, maar niets is minder waar. Het begon veel simpeler, puur uit de noodzaak om de portemonnee te sparen.
De start in de jaren ’80: fl. 0,40 per liter!
In het begin reed ik nog in van die oude benzine wrakken die je voor een paar honderd gulden op de kop tikte. Maar in 1982 kwam echt echte verschil: mijn allereerste LPG-auto. Een Opel Kadett 1.6S (type C). Die had toen al ruim 175.000 km op de teller staan en de LPG-installatie zat er al in. Oude bak, maar een nieuw tijdperk voor mij. De primaire reden om die over te nemen? De kosten, wat was dat een verschil. Een liter LPG kostte toen nog maar zo’n fl. 0,40 per liter. Voor mij scheelde dat honderden guldens, een makkelijke besparing. Pas veel later werden de andere LPG-voordelen me duidelijk, dat autogas vergeleken met benzine de minst vervuilende motorbrandstof is. Dat gaf een extra goed gevoel. Van financieel voordeel naar ook goed doen voor het milieu, twee vliegen in één klap.

Een wagenpark met LPG-voordeel.
Sinds die Kadett heb ik een hele reeks auto’s versleten, allemaal op LPG en allemaal naar volle tevredenheid. Zonder noemenswaardige problemen, want dat is het mooie van LPG: als het goed is ingebouwd, werkt het gewoon. Mijn ‘LPG-cv’ is aardig lang vanaf mijn eerste Opel Kadett 1.6S op LPG: van een Mazda 323 en BMW 318 tot een paar keer de Ford Sierra en Mondeo. Ook een Honda Shuttle, een VW Passat V5, en een Chrysler Voyager. Een terugkomend genoegen was de Subaru Outback 2.5. Daar heb ik er drie van gehad, en met elk tikte ik de 200.000 km aan op LPG.
Mijn meest recente LPG-auto’s waren een Mitsubishi Outlander 2.0 en nu mijn trouwe Volvo V70 T4. Bij die laatste moest ik even wachten. Pas vanaf 2020 kreeg de installatie goedkeuring, waardoor ik twee jaar teveel moest betalen door op benzine te rijden. Het gevoel aan de pomp met LPG is dus niet onbetaalbaar maar gewoon betaalbaar. Vroeger reed ik zo’n 60.000 km per jaar, nu is dat gezakt naar zo’n 23.000 km. Het financiële voordeel is nu dus minder spectaculair dan toen ik nog een veelrijder was. Maar dat neemt niet weg dat LPG mij nog steeds een ontzettend goed gevoel geeft, zowel financieel als operationeel.

Een volle tank voor €35,00 is betaalbaar.
Zeker als je de voordelen van LPG weet dan is tanken voor €95,00 moeilijk te accepteren. Dat is een wereld van verschil. Dat maakt de keuze voor mij simpel. Ondanks dat ik niet zoveel kilometers meer rijdt, bespaar ik nog altijd genoeg om met veel plezier op LPG te rijden.
Jos Lammertink