Het kabinet is bereid om de verhoging van accijnzen terug te draaien.
Dat schrijft minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem in een memo aan de oppositiepartijen in de Tweede Kamer. Onder meer CDA en PVV zijn fel tegenstander van een accijnsverhoging op brandstof. Ook de ANWB gaf woensdag aan een accijnsverhoging niet te zien zitten.
Het kabinet heeft plannen om per begin 2014 de accijns op diesel met 3 cent te verhogen en op LPG met 7 cent. Daarbovenop komt een inflatiecorrectie op benzine, diesel en LPG. Ook komt er nog 21 % BTW bij. Eerder gaf premier Mark Rutte al aan dat over het schrappen van die accijnsverhogingen te praten was. Nu zegt ook Dijsselbloem dat onder meer de geplande accijnsverhogingen niet in beton zijn gegoten. Hij hoopt met de handreiking voldoende steun te krijgen voor zijn Rijksbegroting 2014.
Prijsverschil
Niet alleen de politiek, maar ook de branche ziet de accijnsverhogingen met afgrijzen tegemoet. BETA, BOVAG en NOVE zijn fel tegenstander en zijn in contact met politiek Den Haag om de belangen van pomphouders te verdedigen. Vooral de grensregio lijdt door het prijsverschil met België en Duitsland. Automobilisten tanken vaak in het buitenland, waardoor grenspomphouders veel omzet mislopen. Niet alleen van brandstof, maar ook van bijvoorbeeld tabak.
Ook ANWB wil af van de accijnsverhogingen. Dat schrijft de belangenorganisatie aan staatssecretaris Frans Weekers van Financiën. Niet alleen de voor begin volgende jaar geplande verhogingen, maar ook de jaarlijkse inflatiecorrectie ziet de belangenvereniging voor automobilisten niet zitten. In de wet staat dat de brandstofaccijnzen elk jaar moeten worden aangepast aan de inflatie. Volgens ANWB kan de automobilist er echter niets aan doen dat de inflatie toeneemt. Maatregelen van de overheid zijn daar juist een belangrijke oorzaak van volgens de ANWB. Daarom moet de automatische correctie van de brandstofaccijnzen volgens de belangenclub met ingang van 2014 van tafel.
Bron: TankPro