De nieuwe Insignia Bi-Fuel ecoFLEX bereikt een vermogen van 103 kW/140 pk, heeft een verbruik vanaf slechts 7,6 liter per 100 km (uitstoot vanaf 124 g/km CO2) en is verkrijgbaar vanaf € 29.295,00 (adviesprijs incl. btw in Nederland voor vierdeurs sedan). Tevens vallen de vierdeurs, vijfdeurs en Sports Tourer in de gunstige bijtellingscategorie van 20%. In vergelijking met de 1,4 liter vierdeurs met turbobenzinemotor is deze Bi-Fuel variant zo’n 60 procent goedkoper bij het tanken (op basis van de huidige prijzen aan de pomp in Nederland).
Voor de Bi-Fuel variant hebben de ingenieurs van Opel de motorkleppen en klepzittingen versterkt en het motormanagementsysteem geoptimaliseerd. Alle carrosserie-uitvoeringen met LPG hebben een handgeschakelde zesversnellingsbak. De LPG-tank met een bruikbare inhoud van 47 liter is perfect geïntegreerd in de uitsparing van het reservewiel, zodat de volledige kofferruimte van de Insignia beschikbaar blijft. Zo wordt de flexibiliteit van de Insignia maximaal behouden. Met een tank brandstof haalt de Insignia een bereik van 500 kilometer. Als daarbij ook de benzinetank gebruikt wordt, kan dat zelfs 1.700 kilometer bedragen (voor vierdeurs/vijfdeurs).
De tankklep van de LPG-tank bevindt zich vlak naast de klep van de benzinetank. Opel biedt zijn klanten verschillende tankmondstukken aan, zodat zij overal in Europa probleemloos kunnen tanken.
De bestuurder kan gemakkelijk overschakelen van LPG naar benzine met een schakelaar op het instrumentenpaneel. Wanneer de auto op LPG rijdt, gaat er een LED display branden, dat uitgaat zodra het voertuig overschakelt op benzine. De brandstofmeter is bijzonder gebruiksvriendelijk: de inhoud van zowel de LPG- als de benzinetank wordt op dezelfde meter aangegeven.
LPG-installatie af-fabriek: gulle ruimte, veilig en onder garantie
Tot nu toe konden klanten kiezen uit verschillende Bi-Fuel modellen. Dat kon voor de Corsa (drie- en vijfdeurs), de Meriva en de Astra (vijfdeurs en Sports Tourer). Het Bi-Fuel gamma van Opel wordt nu uitgebreid met de drie carrosserie-uitvoeringen van de Insignia en ook de Zafira Tourer is vanaf heden leverbaar in een Bi-Fuel-uitvoering. De installatie af-fabriek van het LPG-systeem heeft meer voordelen dan wanneer het achteraf geïnstalleerd wordt. Veiligheid was een topprioriteit tijdens de ontwikkeling van deze modellen. Zo staan op de veiligheidschecklist van Opel specifieke botsproeven voor de gastank en andere componenten die in schokvrije zones zitten en perfect geïntegreerd zijn in de veiligheidsstructuur van het voertuig.
De gastank van de Insignia is keurig ingebouwd in de behuizing van het reservewiel. Zo blijft de laadruimte even groot, zonder beperkingen. De schakelaars en displays zijn netjes geïntegreerd in het instrumentenpaneel. Met andere woorden: de klant kan er zeker van zijn dat zijn LPG-voertuig af fabriek uitgerust is met geavanceerde technologie van de beste kwaliteit, zoals gebruikelijk bij Opel. En dat alles met een lange fabrieksgarantie en maximale veiligheid. Net als alle andere Bi-Fuel modellen van Opel, wordt de Insignia Bi-Fuel gemaakt door Opel Special Vehicles GmbH (OSV), een dochtermaatschappij van Opel in Rüsselsheim, die gespecialiseerd is in speciale voertuiglijnen en wijzigingen.
LPG: milieubewust, economisch en overal verkrijgbaar
Rijden op LPG wordt steeds populairder in Nederland en Europa. Dat is niet echt verwonderlijk, aangezien LPG ruim de helft minder kost dan benzine. De financiële voordelen voor de eigenaar zijn echter niet de enige reden om over te schakelen op LPG-voertuigen. Ze zijn namelijk ook milieuvriendelijker, met 15% minder kooldioxide-uitstoot dan auto’s met een conventionele aandrijving. In Nederland is LPG verkrijgbaar bij zeer veel tankstations, hetgeen dus geen enkele drempel oplevert bij aanschaf.
Bron: Opel Nederland