Terreinwinst voor LPG-auto’s

NIEUWSBERICHT

Platform Autogas is een initiatief van de branche Vereniging Vloeibaar Gas (VVG)

Lpg lijkt aan een voorzichtige comeback bezig. Er worden meer auto’s verkocht die op gas rijden, meer lpg-installaties ingebouwd en waar de verkoop van diesel en benzine terugloopt, blijft die van lpg gelijk. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), de Bovag en Stichting Autogas Nederland.

Volgens Kees Goudberg van die stichting wint de brandstof aan terrein doordat het verschil in prijs met benzine en diesel groeit en er steeds meer fabrikanten auto’s met een lpg-installatie op de markt brengen. In 2012 werden er bijna 14.500 auto’s geregistreerd die op lpg rijden, in 2011 maar 11.800. ‘Dat gaat om nieuwe auto’s, maar ook om auto’s waar achteraf een installatie in wordt gebouwd. Er zijn voldoende tankstationhouders en fabrikanten die er brood in zien’, laten zowel hij als de woordvoerder van de Bovag weten.

Ook cijfers van het CBS laten een voorzichtige kentering zien. Sinds 1990 daalde de hoeveelheid lpg die werd verbruikt in Nederland gestaag met gemiddeld bijna 30 ton per jaar. Maar die daling maakte in 2012 een pas op de plaats. In dat jaar werd 285.000 ton lpg gebruikt in Nederland, slechts 2 ton minder dan in 2011. ‘Dat zien we ook bij de pompstations’, laat een woordvoerder van brancheorganisatie Bovag weten. ‘Anderzijds is de uitstroom van auto’s die op LPG rijden nog altijd groter dan de instroom.”

Dat laatste komt vooral door de populariteit van het vloeibaar gemaakte gas in de jaren ’90. Toen reden meer dan een half miljoen Nederlandse auto’s op lpg, nu nog zo’n 215.000.

‘Sinds de jaren ’90 hebben auto’s die rijden op diesel, aardgas en elektriciteit aan populariteit gewonnen’, constateert Goudberg. ‘Tussen 2003 en 2005 leed de verkoop onder een discussie over de veiligheid van onder andere lpg. Bovendien daalde de verkoop van lpg-auto’s in 2009 sterk door het beleid van de overheid. Er werden veel meer kleine auto’s verkocht vanwege de lage bijtelling, maar die reden niet op gas en maakten te weinig kilometers om het aantrekkelijk te maken ze om te bouwen. Nu maken fabrikanten weer wel kleine auto’s die op gas rijden.’

De verkoop van diesel viel in 2012 overigens behoorlijk lager uit dan in het voorgaande jaar: er werd 227 ton minder getankt. Volgens de Bovag komt dat vooral doordat de transportsector flink te lijden had onder de economische crisis. Tegelijk daalde ook de hoeveelheid benzine die werd getankt met 155 ton.

Bron: Het Parool